Pitaj Borisa: Kako se nositi s egotriperima na poslu?

Ego, egoizam

Pitanje čitatelja

Imam kontinuirane situacije na poslu koje nikako ne mogu riješiti. Nisu to neki veliki poslovni problemi već više stvar međuljudskih odnosa. Osobno smatram da su moj nadređeni kao i jedan kolega u timu pravi takozvani egotriperi. Teško je s njima raditi, nisu baš timski igrači i imam osjećaj da moram stalno "plivati" između njihovih "ja, ja i samo ja“. Inače su si jako bitni, prave se najpametnijima, a i ne podnose da im se bilo tko suprotstavi. S kolegom već nekako mogu, no više ne znam ni sam kako da uspostavim dobar odnos s nadređenim. Imam osjećaj da stalno izazovem neki sukob kada mu se suprotstavim (po meni s razlogom). To je tip osobe koja preuzima svaku diskusiju i pokušava se domoći glavne pozornosti, koja kontinuirano kritizira ideje drugih ljudi i podcjenjuje misiju tima sa svojim ponašanjem. Ima li pomoći da se osjećam OK u svojoj koži, a da ne izazovem sukob sa šefom?

Hvala unaprijed na odgovoru,
Karlovčanin

Odgovor prof. Borisa Blažinića

Ego, svi mi imamo ego. To je dio nas kada želimo autoritet i status, i ono nam daje samopouzdanje. Ego pokreće našu potrebu da budemo prepoznati za naša postignuća i to je potpuno normalno.

No, što se događa kada nečiji ego ode predaleko? Ego može postaviti opasan put destrukcije, a mrsko i nepodnošljivo ponašanje koje dolazi s tim može naštetiti kreativnosti, podcijeniti učinkovito rješavanje problema, uzrokovati stres i imati suprotni učinak na moral.

Natjecateljska priroda koja je prisutna na radnom mjestu može prirodno uzrokovati da ljudi gledaju samo na sebe i u većini slučajeva postoji dobra šansa da se sretne ova značajka kod kolega, nadređenih ili klijenata u nekoj točki karijere.

Znakovi koji upućuju na egoistična ponašanja:

  • Zahtjeva li osoba zaslugu za svaku ideju?
  • Koristi li se "ja“  i "mene“ (umjesto "mi“ i "nama“) gotovo isključivo?
  • Dominira li nad razgovorima i sastancima?
  • Podsjeća li se druge na njihovu superiornost ili izvrsnost?
  • Zaustavlja li se druge u iznošenju njihovih ideja?
  • Nagrađuje li osoba one koji ga podržavaju (i možda kažnjava one koji ga ne podržavaju)?
  • Pokušava li osoba nametnuti svoju moć?

Učinite što nježnije možete da minimalizirate učinak egoizma ali osigurajte da su vaša djela u skladu sa interesima vaše organizacije. Budite oprezni da ne “ubijete gusku koja liježe zlatna jaja“.

Sada znate kako prepoznati signale velikog ega, ali ljudi sa egom koji je izvan kontrole vjerojatno ne znaju, stoga vjerojatno ju nećete moći navesti da promjeni svoje ponašanje. Umjesto toga, skoncentrirajte se na promjenu vaše reakcije i stila komuniciranja i promjenu radne okoline. Zapamtite, samo onaj tko može promijeniti situaciju ste vi sami!

Prijedlog strategija za komunikaciju s ljudima koji imaju veliki ego:

Ostanite mirni

Ako ljudi inzistiraju na tome da su uvijek u pravu, dopustite da se izraze. Zapravo, dopustite da se "ispušu i da im ponestane pare“. Tada, kada su završili, iznesite svoj zaključak mirno i samopouzdano. To može biti posebno učinkovito ako  je egoist vaš nadređeni. Želite smiriti situaciju, ne pogoršati stvari. Ostajući miran i slušati što osoba ima za reći, izbjegavate buduće konflikte. Tada se možete vratiti, kasnije  u neko doba, možda u obliku sastanka ili nešto neformalno da se situacija razjasni.

Koristite njihovo ime

Ovo je suptilna taktika koja zaista može funkcionirati. Kada se obraćate ljudima njihovim imenom, preuzimate kontrolu i upravljate njihovom pozornošću. Kada se obraćate egoistu, koristite njihovo ime što je češće i nježnije moguće.

Branite svoje potrebe

Egoistični ljudi mogu biti zlostavljači, ali im nemojte dopustiti da vas gaze. Odredite svoje granice, i definirajte što je, a što nije prihvatljivo. Tada se potrudite da budete dosljedni svojim granicama. Ako je egoist vaš nadređeni, to je kritično. Jasna komunikacija onoga što trebate (podršku, resurse, upute, povratnu informaciju) kako bi se posao napravio. Kada zahtijevate dajte mu na znanje da ćete napraviti najbolje što možete i pritom stvoriti sjajni radni odnos.

Govorite ono što mislite

Ljudi sa velikim egom možda neće očekivati da budu izazvani. Mogu biti tako puni svoje samo – važnosti da ne misle da bi im se itko usudio suprotstaviti. Ako jasno date do znanja zašto se nečemu protivite, ili ako kažete solidni kontra argument, oslabit ćete štit egoistične osobe. Kako god, nemojte ići do kraja ili da pri tome osramotite osobu. Samo istaknite slabosti u argumentu i očistite put da se vaše ideje čuju.

Promjena radne okoline

Ako ne dobijete rezultate mijenjajući svoje reakcije i stil komuniciranja pokušajte sa samom promjenom radnog mjesta. Ako ste menadžer možda imate te ovlasti.

Smanjite naglasak na natjecateljstvo radnog mjesta

Ego ima tendenciju izroniti kada nečija nagrada ili priznanje su povezani s time tko je bolji od ostatka tima. Ako nagradite timski rad umjesto individualnu izvedbu, možete smanjiti poticanje egoističnog ponašanja.

Kooperacija snage

Stavite egoista u situaciju gdje se mora osloniti na informacije i upute radi uspješno izvršenog posla. Priroda zajedničkog rada ima tendenciju  poticanja poštovanja i razumijevanja. Može potaknuti egoističnu osobu da shvati vrijednosti doprinosa drugih ljudi. Zapamtite da pružite adekvatnu podršku ljudima koji rade sa egoističnim osobama, s obzirom da radeći s njima nije lako.

Minimalizirajte timsku uključenost

Ovo je posljednje utočište, ali ako egoistično ponašanje nastavlja raditi probleme, možda morate zadržati tu osobu podalje od tima što je to više moguće. Delegirajte specifične zadatke koji se mogu raditi odvojeno, i tada uključite egoista u timske rasprave samo kada je to zaista neophodno.

Egoizam na radnom mjestu je uobičajen i može biti vrlo izazovan za sve radne kolege. Bilo da se radi o egoističnom članu tima ili vašem nadređenom, arogancija te osobe i ponašanje "ja znam sve“ može štetiti moralu i timskom duhu.

Kako bi zaštitili sebe i tim, prvo morate prepoznati egoistično ponašanje. Tada imate dva izbora: promijeniti način na koji surađujete s tom osobom ili promijeniti radno okruženje. S bilo kojim pristupom koji odaberete koristite podsjetnike o tome što je, a što nije adekvatno ponašanje čime možete učinkovito zasaditi sjeme promjene.

 Prati nas na Viber Public Chatu!