Važnosti redovite fizičke aktivnosti za sve generacije

Bicikl vjezba shutterstock 237892930

Sport i tjelesne aktivnosti prožimaju mjesec svibanj – što zbog lijepog vremena i mnoštva mogućnosti za provođenje raznolikih sportskih aktivnosti ali i zbog obilježavanja Međunarodnog dana tjelesne aktivnosti kao i Svjetskog dana sporta.

Sve više i više podiže se svijest o važnosti redovite fizičke aktivnosti za sve generacije. Tako se bilježi zadnjih godina rast ponude sportova i programa tjelesne aktivnosti kao i povećanje broja rekreativnih sportaša i vježbača. Kako bi sportska svakodnevica bila zdrava i kvalitetna, magnezij je ključan mineral za rad mišića kao i za poboljšanje izdržljivosti a vitamin c ključan za proizvodnju kolagena i svih vezivnih tkiva, izgradnju kostiju, te za funkciju imunološkog, živčanog i krvožilnog sustava.

Magnezij sudjeluje u više od 300 biokemijskih procesa u tijelu

Održava normalnu mišićnu i živćanu funkciju, pravilan rad srca te održava kosti jakima. On također pomaže u regulaciji krvnog tlaka, kod sinteze proteina, te povoljno djeluje kod raznih psihološki stanja (depresije, anksioznosti, hiperaktivnosti..). Magnezij se u ljudskom tijelu nalazi 60% u kostima, 39% unutar stanica i 1% van stanica. On igra glavnu ulogu kada se govori o optimalnoj kontrakciji mišića, stabilnosti skeleta, a poznato je i da podržava visoku potrošnju kisika kod sportskih napora.

Dobra koncentracija magnezija pomoći će tijelu u borbi protiv zamora i grčeva u mišićima. Možemo sa sigurnošću reći da je jedna od najavažnijih funkcija magnezija da omogućuje mišićima, koji su umorni i oštećeni, da se opuste i prirodno regenriraju.

Ovo je posebno važno za sportaše i fizički aktivnije osobe, koji mišiće i kosti “koriste” više i intenzivnije. Za sportaše dostatan unos magnezija u organizam važan je zbog poboljšanja izdržljivosti, rada mišića, liječenja upalnih procesa, oporavka mišića. Nemogućnost da se mišići opuste i pravilno oporave predstavlja posebnu problematku kod trkača i plivača koji često dobivaju grčeve u mišićima.

Osim grčeva, nedostatak magnezija se može manifestirati kao trzanje mišiće u mirovanju i poremejaćji sna. Brzi oporavak mišića se krije u adekvatnoj opskrbi orgnizma sa magnezijem i već za vrijeme same tjelesne aktivnosti. Koliko je važan za vježbanje dokazuje i njegova velika uloga u metabolizmu stanične energije (ATP-a). S obzirom na to da naše tijelo ne proizvodi magnezij, već ga u potpunosti moramo unositi u naš organizam, važno je znati koliko i kako ga možemo unositi kroz hranu i razne dodatke prehrani. Stručnjaci preporučuju 280-300 mg dnevno za žene, a 350-400mg za muškarce. Poželjno je jesti zeleno povrće – brokulu, špinat i grah, no ne zaboravite ni bademe, orahe, lješnjake, suhe smokve i marelice, avokado i luk koji sadrže magnezij. Kod povećanih napora preporučava se uporaba suplemenata koji sadrže magnezij, npr. magnezijev klorid koji se može koristiti u obliku otopine te kao dodatak sokovima i raznim napitcima, ili transdermalno preko kože u obliku otopine ili losiona.

Je li previše magnezija štetno za naš organizam? Zbog potencijalnih nuspojava i interakcija s lijekovima, dodaci prehrani trebaju se uzimati uz liječnički nadzor.

Ljudi s bolesnim bubrezima ili jetrom smiju uzimati magnezij samo uz liječnički nadzor. Višak magnezija kod zdravih osoba jednostavno se putem bubrega izluči iz tijela, stoga vam neće stvarati nikakve zdravstvene probleme osim možda laganog proljeva.

Iznenađujući izvori vitamina C!

Kao vrlo bitan suplement kod sportaša svakako ne smijemo zaboraviti i vitamin C tj. natrijev askorbat. On je snažan antioksidans i neophodan je za proizvodnju kolagena i svih vezivnih tkiva, izgradnju kostiju, te za funkciju imunološkog, živčanog i krvožilnog sustava. S ostalim obrambenim mehanizmima sudjeluje u antioksidativnoj obrani organizma što je naročito važno kod povećanog stresa, sportskih napora te veće potrošnje energije i kisika. Ono što je za njega specifično, a za sportaše posebno važno je brza apsorpcija i topivost.

Važno je osigurati svoje zdravlje i dati doprinos koji svatko može – prevencijom I pravilnom brigom za dostatano unošenje ključnih minerala i vitamina.

A. A.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!