Prevenirajte oštećenje bubrega i prehranom! Izdvajamo 10 najboljih namirnica

bubrezi, hrana za bubrege

Hrana bogata antioksidansima pomaže u sprečavanju oštećenja bubrega i drugih tkiva, a može čak i zaustaviti napredovanje bolesti bubrega. Namirnice koje vam predlažemo odličan su izbor za očuvanje zdravih bubrega, ali i za pacijente na dijalizi te osobe s kroničnom bolesti bubrega.

Bubrezi su jedan od najvažnijih organa u ljudskom tijelu. Odgovorni su za nekoliko važnih funkcija, uključujući:

  • Regulacija vode u organizmu. Bubrezi igraju vitalnu ulogu u proizvodnji urina. Na svaku promjenu razine vode u organizmu bubrezi reagiraju na način da uklanjaju njezin višak ili je zadržavaju ako u organizmu postoji nedostatak vode.
  • Uklanjanje otpadnih tvari. Da bi organizam normalno funkcionirao tvari koje u njega unosimo moraju biti na naromalnoj razini. Bubrezi filtriraju višak minerala, kao što su natrij i kalij, i izbacuju ga iz organizma kroz urin. Otpad, poput ureje i kreatinina, također se ispire. Urea se proizvodi kada tijelo razgrađuje proteine, dok je kreatinin prirodni otpadni proizvod koji nastaje razgradnjom kreatin-fosfata u mišićima.
  • Proizvodnja hormona. Bubrezi proizvode hormone eritropoetin, koji djeluje na proizvodnju crvenih krvnih stanica u koštanoj srži, i kalcitriol, koji signalizira unos kalcija i fosfora iz crijeva. Također proizvodi enzim renin koji pomaže u regulaciji krvnog tlaka.

7 stvari koje radite, a koje potajno ubijaju vaše bubrege

Postoji nekoliko načina na koje možete zaštititi i očuvati funkciju bubrega. Jedan od najvažnijih je konzumacija optimalne količine hrane koja pozitivno djeluje na zdravlje bubrega.

Antioksidansi i oksidativni stres

Već dugo je poznato da antioksidansi pomažu u neutraliziranju štetnih učinaka slobodnih radikala, a imaju i važnu zaštitnu ulogu kod oksidativnog stresa u organizmu.

Oksidativni stres i upalni procesi u organizmu vežu se uz brojne kronične i degenerativne bolesti, uključujući karcinom, Alzheimerovu bolest i dijabetes. Oksidativni stres je stanje u organizmu koje se javlja kada prooksidansi (slobodni radikali) nadvladaju mehanizme antioksidativne zaštite organizma.

Ovo su simptomi bolesti bubrega i nemojte ih ignorirati!

Slobodni radikali su elektronski nestabilni i vrlo reaktivni. Reagiraju s molekulama u stanicama kradući im elektrone nastojeći postići stabilnost. To izaziva domino učinak jer sve više molekula postaje nestabilno i može izazvati oštećenja na dijelovima stanice poput proteina, membrana i gena.

Ljudsko tijelo proizvodi antioksidanse kako bi neutraliziralo slobodne radikale i suprotstavilo se učincima oksidativnog stresa. Ono, međutim, ne može proizvesti dovoljno antioksidanata kako bi neutraliziralo sve slobodne radikale. Možete pomoći svome tijelu da se brani jedući hranu bogatu antioksidansima.

Pretilost ugrožava zdravlje bubrega

Antioksidansi i zdravlje bubrega

Hrana bogata antioksidansima pomaže u sprečavanju oštećenja bubrega i drugih tkiva, a može čak i zaustaviti napredovanje bolesti bubrega.

Oksidativni stres, s druge strane, kod osoba s kroničnom bolesti bubrega povećava rizik od kroničnih upalnih stanja i bolesti srca. Srećom, mnoge namirnice bogate antioksidantima uključene su u ciljanu prehranu za bubrežne bolesnike i odličan su izbor za pacijente na dijalizi i osobe s kroničnom bolesti bubrega.

Namirnice koje čuvaju zdravlje bubrega:

1. Borovnice

Divlje borovnice imaju najveći ukupni antioksidativni kapacitet od sveg dostupnog svježeg voća, a konvencionalno uzgojene borovnice odmah su na drugom mjestu. Plodovi obiluju antioksidantima, od kojih su najistaknutiji antocianini - spojevi koji voću i povrću daju plavu, ljubičastu i crvenu boju. Istraživanja su pokazala da borovnice pomažu u snižavanju razine LDL (lošeg kolesterola), sprečavaju oksidaciju kolesterola i njegovo stvaranje, učvršćuju stijenke arterija te pomažu u održavanju normalnog krvnog tlaka.

2. Jagode

Sadrže polifenole, od kojih su najistaknutiji antocijan i kvercetin. Antocijan daje jagodama bogatu crvenu nijansu te ujedno pomaže u smanjenju rizika od srčanog udara. Kvercetin je prirodno protuupalno sredstvo i pomaže u smanjenju rizika od ateroskleroze. Jagode su također izvrstan izvor vitamina C i mangana, kao i vlakana.

Očistite bubrege i spriječite nastanak kamenca prirodnim putem

3. Brusnice

Bogate su fitonutrijentima koji imaju dokazana antioksidativna, protuupalna i protutumorska svojstva.

Dokazana je učinkovitost brusnica u borbi protiv infekcije mokraćnog sustava zahvaljujući proantocianidinu, koji djeluje kao barijera i sprečava množenje bakterija u urinarnom traktu.

Umak od brusnica i sok od brusnica najčešći su oblici proizvoda od brusnice na tržištu, međutim, brusnice pružaju najviše antioksidativnih prednosti ako se konzumiraju svježe.

4. Crvena paprika

Od svih paprika, crvena ima najveću koncentraciju vitamina C koji je je moćan antioksidans topiv u vodi. Tijelo koristi vitamin C u sintezi kolagena, primarnog strukturnog proteina koji služi u očuvanju zdravlja kože i krvnih žila. Crvena paprika također je dobar izvor vitamina A, vitamina B6, folne kiseline i vlakana. Sadrži i manje količine kalija i zdravih masnoća.

5. Cvjetača

Obiluje vitaminom C i manganom, a sadrži i cijeli niz fitonutrijenata koji pomažu u borbi protiv oksidativnog stresa. Njegove protuupalne i kardiovaskularne zdravstvene koristi proizlaze iz vitamina K, omega-3 masnih kiselina i glukorapanina. Potonji se pretvara u sulforafan, koji aktivira protuupalno djelovanje i može pomoći u zacijeljivanju oštećenih krvnih žila.

Pravilnom prehranom do zdravlja bubrega

6. Jabuke

Poznato je da su jabuke korisne za kardiovaskularno zdravlje, a to se pripisuje dvjema hranjivim tvarima jabuke: velikim udjelom polifenola i vodotopivih vlakana. Polifenoli u jabuci djeluju kao antioksidansi i imaju nevjerojatnu sposobnost ograničavanja oksidacije masti. Oksidacija masti koje oblažu stijenke krvnih žila glavni je faktor rizika za razvoj ateroskleroze i druge poteškoća sa srcem. Također, konzumacijom jabuka smanjuje se razina lošeg kolesterola u krvi.

7. Kupus

Sadrži vitamin C, mangan i polifenole, koji su snažni antioksidansi. Crveni kupus sadrži polifenol antocijanin, spoj koji crvenom kupusu daje raskošnu crvenu nijansu. Također se pokazalo da suzbija upalne procese koji su glavni čimbenici rizika za razvoj bolesti srca. Kupus je također dobar izvor vitamina K, vitamina B6, folne kiseline i vlakana. S niskim udjelom kalija čini savršeni dodatak prehrani bubrega.

8. Maslinovo ulje

Izvrstan je izvor mononezasićenih masnih kiselina, koje se odavno vežu uz prevenciju raka, smanjenje rizika od srčanih bolesti i promjene imunološkog i upalnog odgovora organizma. Najistaknutija od mononezasićenih masnih kiselina je oleinska kiselina jer sprečava oksidaciju lošeg kolesterola (LDL). Oksidirani LDL tvori naslage u krvnim žilama koje su glavni faktor rizika za aterosklerozu. Maslinovo ulje također je bogato vitaminom E, karotenoidima i polifenolima, koji svi djeluju kao antioksidansi te pomažu u borbi protiv oksidativnog stresa i usporavaju proces starenja organizma.

9. Riba

Riba je dobar izvor kvalitetnih proteina kao i omega-3 masnih kiselina koje imaju snažno protuupalno djelovanje. Upala u tijelu može oštetiti krvne žile i povećati rizik od razvoja bolesti srca. Ostale kardiovaskularne koristi povezane s omega-3 masnoćama uključuju snižavanje razina triglicerida i krvnog tlaka, sprečavanje zgrušavanja krvi i nepravilnog rada srca te smanjenje rizika za moždani udar i zatajenje srca.

Jeste li znali da previše soli šteti vašim bubrezima?

10. Crveni luk i češnjak

Luk sadrži kvercetin koji sprečavan oksidaciju masnih kiselina u tijelu, a bogat je i vitaminom C, koji pomaže u borbi protiv slobodnih radikala. Spojevi sumpora u češnjaku daju mu intenzivan okus i miris, ali također štite zdravlje srca. Češnjak je također bogat izvor vitamina C, B6, mangana i selena.

3 savjeta za zdrave bubrege

M. R. S.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!