Kako možemo spriječiti ozljede koljena?

koljeno, trcanje, shutterstock

Koje su najčešće ozljede koljena i kome se one događaju? Na što trebaju paziti mladi i rekreativci (ne pravi sportaši) kako bi zaštitili svoja koljena? Uništava li trčanje naša koljena? Odgovore saznajte iz našeg razgovora s ortopedsko-manualnim terapeutom Goranom Cvetojevićem.

Koljeni zglob najveći je zglob u tijelu u kojem se uzglobljuju tri kosti - femur, tibija i patella.

Funcija zgloba je orijentirana u smjeru ispružanja i savijanja, no moguće su i rotacije u savijenom položaju. S obzirom na biomehaniku zgloba u svakodnavnom životu je iznimno važan balans između mobilnosti i stabilnosti zgloba. Ligamenti i hrskavična struktura podložna je ozljedama ili povećanoj potrošnju i slučaju narušenog omjera mobilnosti i stabilnosti, ali i u slučaju ozlijeda. Nepravilno opterećenje ili loše sanirane ozlijede mogu dovesti do uništenja inače "zdravog" koljena.

O zdravlju koljenog zgloba razgovarali smo s ortopedsko-manualnim terapeutom Goranom Cvetojevićem iz Ustanove za zdravstvenu njegu u kući i rehabilitaciju TIBIA iz Velike Gorice.

Goran Cvetojević, bacc. physioth.

Na što trebaju paziti mladi i rekreativci (ne pravi sportaši) kako bi zaštitili svoja koljena?

Kod rekreativnih sportaša, ozljede su najčešće posljedica prevelike razine opterećenja koje si rekreativci dopuštaju na nepripremljeno koljeno. Primjeri takvih opterećenja su rekreativni nogomet u kojem se igra 'sa srcem' jednom ili dva puta mjesečno - bez ikakve prethodne pripreme. Ili skijanje jednom godišnje bez adekvatne pripreme. U zaštiti koljena svakako je važno adekvatno istezanje i zagrijavanje koje često izostane.

Težina je "pogubna" za zdravlje koljena, a protiv nje se možemo boriti tjelovježbom. No to može biti dvosjekli mač jer se osobe koje nisu u formi lako mogu ozlijediti.

Povećana tjelesna težina svakako povećava opterećenje na koljeni zglob, no kao i svuda ne možemo govoriti o samo jednom faktoru koji utječe ili ne utječe na zglob. Ako je povećanje tjesne težine praćeno povećanjem mišićne mase i adekvatne elastičnosti stabilizatora koljena, onda je i sama povećana tjelesna težina dobro 'kompenzirana'. S druge strane, povećanje tjelesne težine bez adekvatnog povećanja mišićne mase i stabilizacije dovodi do prekomjernog trošenja zgloba i izlaže ga povećanoj mogučnosti ozljede. Stoga – kod adipoznih (predebelih) ljudi možemo govoriti o početku tjelovježbe u rasteretnim položajima, pod nadzorom stručne osobe i uz primjerenu dozu aktivnosti za cijeli sustav, ne samo za koljeni zglob. Plivanje je dobar primjer aktivnosti u kojoj se smanjuje mogućnost ozljede, a postiže se dobra aktivnost mnogih sustava u tijelu.

Ozljede koljena opasne su za stariju populaciju. Imate li koje savjete?

Naravno da i prevencija ostalih stanja koljena (kao što su artrotske ili osteoporotske promjene npr.) također ima smisla u smanjenju učestalosti pada, ali i stupnju oštećenja koje nastane kao posljedica pada. U takvim slučajevima adekvatan balans i stabilnost su ključ prevencije. Što se tiče postizanja boljeg balansa i ravnoteže postoje određeni treninzi na nestabilnim podlogama koji mogu doprinjeti boljem balansu, ravnoteži i stailnosti te samim time smanjiti rizik od pada i ozljede. Takve vrste treninga je najbolje provesti uz fizioterapeuta.

Mit ili istina: Je li trčanje zdravo za koljeno?

Možemo reći da je trčanje i zdravo i nezdravo za koljeno. Uzmimo dva krajnja primjera: osoba srednje životne dobi s prekomjernom tjelesnom težinom, koja cijeli dan sjedi, počinje se baviti trčanjem. Naravno da u ovom slučaju mišićno-ligamentarni aparat ne može adekvatno kompezirati opterećenje te dolazi do različitih stupnjeva oštećenja zgloba i/ili okolne strukture. U drugom primjeru imamo osobu koja se godinama bavi rekreativnim trčanjem i ima sve predispozicije za 'zdravo' trčanje zadovoljene. Nema razloga da se ista osoba ne bi i dalje bavila trčanjem.

5 vježbi za jačanje koljena

Takva je znanstvena potvrda stigla i iz tabora istraživača Sveučilišta Stanford, koji su pratili skupinu osoba prosječno starih 58 godina, s posebnim naglaskom na znakove osteoartritisa koljena.

U zaključku se saznalo da trčanje među zdravim starijim osobama nije bilo povezano s ubrzanim nastankom osteoartritisa u koljenom zglobu. Dapače, neka istraživanja tvrde da trčanje u adekvatnim uvjetima (podloge i pripremljenosti zgloba) čuvaju zglob od degenerativnih promjena.

Ortopedsko-manualni terapeut Goran Cvetojević naš je partner u sklopu servisa Halo, doktore! Ovdje mu možete postaviti pitanje koje se tiče vašeg zdravlja.

Karmen Pužar
Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!