Vježbanje u trudnoći - kako vam pomaže, na što paziti i kako možete same vježbati

trudnice, Shutterstock 77124538

Sve je više žena koje shvaćaju važnost prednatalnog vježbanja, ne samo radi bolje kondicije i dobrog izgleda nego i niza prednosti koje ono može donijeti.

Rekreativno vježbanje umjerenog intenziteta je važno za trudnice zato što potiče cirkulaciju, ubrzava metabolizam, rad probave, podiže raspoloženje (zbog lučenja endorfina)… Bitan je faktor u očuvanju zdravlja buduće mame i njene bebe kroz trudnoću.

U Zagrebu je nedavno otvoren SanaGravida centar za savjetovanje trudnica i žena svih dobi koje žele izgubiti koji kilogram, održati postojeću kondiciju ili se razgibati u opuštajućem okruženju s individualnim pristupom trenerice.

Centar vode mama i kćer, Blaženka i Valentina Sumpor. Blaženka je jedna od najpoznatijih i najdugovječnijih zagrebačkih babica koja taj posao radi i živi 31 godinu.
U SaniGravidi ćete ju pronaći u Predavaoni gdje drži Trudničke tečajeve, daje savjete o trudnoći, porodu, novorođenčetu i babinju.  Dok od Blaženke možete dobiti korisne informacije, u Vježbaoni kod Valentine, fitnes instruktorice, svaka žena, bila trudna ili ne može trenirati, lagano se izrekreirati u ugodnoj atmosferi pod stručnim nadzorom. Vježba se u malim grupama do 4 osobe kako bi pristup mogao biti što individaulniji i vježbe primjerene mogućnostima svake vježbačice .

Koji su benefiti vježbanja u trudnoći?

Trudnice koje vježbaju pokazuju manji rizik od razvoja komplikacija u trudnoći, jačanje mišića (nogu, ramena, leđa, zdjelice) - povećava se izdržljivost i  priprema tijelo za trenutak poroda, vježbanjem se bolje regulira tjelesna težina, kvalitetniji san, smanjenje osjećaja nadutosti i opstipacije, smanjuje se nastajanje grčeva u nogama. 

Tko nikako ne bi smio vježbati u trudnoći?

Vježbati ne smiju žene koje imaju krvarenje iz rodnice, dijagnosticiranu bolest, stalnu ili ponavljanu bol u leđima ili trbuhu, fizičku ozljedu.  Kod navedenih kontraindikacija i stanja kada se trudnici preporučuje mirovanje od strane njezinog liječnika ginekologa koji prati trudnoću. Prvih 12 tjedana trudnoće su žena i plod najosjetljiviji, tako da bi u tom razdoblju trudnice trebale izbjegavati dinamične aktivnosti koje bi mogle izazvati nepotreban napor.

Hodanje, šetanje, boravak na svježem zraku su savršene aktivnosti za ta prva tri mjeseca prilagodbe ženskog tijela drugom stanju. Nakon 12. tjedna trudnoće, ženama koje imaju zdravu trudnoću preporučljivo je baviti se laganom fizičkom aktivnošću 3-4 puta tjedno; ovisno o tome koliko je žena bila fizički aktivna prije trudnoće.

Na što je potrebno paziti ako same kod kuće vježbate?

Ako vježbate same kod kuće, posebnu pažnju obratite na podlogu (pazite da ne bude skliska, pretvrda; preporučujem deblju prostirku namijenjenu za vježbanje). Važno je pripaziti i na temperaturu prostorije - ako je ljeto, nastojte lagano vježbati ujutro, prije nego nastupe vrućine ili klimom rashladite prostor na temperaturu koja Vam je ugodna; nemojte vježbati s uključenom klimom.

Zimi obratite pažnju na vlažnost zraka u sobi, pazite da nije zagušljivo i prehladno. Važno je da se osjećate ugodno i opušteno u prostoriji.

Postoje li vježbe koje trudnice moraju izbjegavati?

Sve vježbe koje uključuju ležanje na trbuhu, skakanje, rotacije trupa, trbušnjake i podizanje opterećenja.  Istezanje na kraju treninga je obavezno da bi se postigla bolja prokrvljenost mišića i tako preveniralo njihovo grčenje. U svemu, osobito vježbanju, dajte si vremena; idite polako osjetite svoje tijelo i njegove granice. Ako osjetite nelagodu ili bol stanite, odmorite - sutra je novi dan. 

Epiduralna, epiziotomija, carski rez... Evo kako porod zauvijek mijenja ženu

Ana Abrahamsberg

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!