I dok smo vas prije svega nekoliko dana upoznali s Aspergerovim sindrom, ovim vam člankom otkrivamo što može roditelj / odgajatelj / učitelj učiniti za dijete sa spomenutim sindromom.
Tako Tony Attwood u svojoj knjizi “Aspergerov sindrom” navodi sljedeće savjete:
Koristiti drugu djecu kao primjer što trebaju učiniti – dijete može činiti nemir ili biti nametljivo potpuno nesvjesno da to čini, a druge oko sebe time može jako frustrirati. Ukažite djetetu kako se treba ponašati, tražite ga da pogleda oko sebe i vidi što druga djeca rade npr. mirno sjede, čekaju u redu i sl. Podsjetite dijete da treba opažati što čine druga djeca i ponašati se kao i oni s pretpostavkom da je njihovo ponašanje ok. Premda se potiče da se djeca ne uspoređuju, djeci s Aspergerovim sindromom, usporedba upravo može olakšati učenje socijalnih vještina.
Potičite igre koje zahtijevaju suradnju – vodite računa da djetetu s Aspergerovim sindromom može trebati nadzor ili vodstvo u naizmjeničnom izlaganju, davanju prilike drugima i uključivanje tuđih prijedloga. Dijete s AS, u natjecateljskim igrama će možda uvijek željeti biti prvo. Imajte na umu da to ne mora biti posljedica želja za nadmoći već za dosljednošću u redoslijedu sudionika, kako bi se znao njihov slijed te osobnim zadovoljstvom kada postigne uspjeh.
Budite model kako se treba ophoditi prema drugoj djeci – odrasla osoba koja je u tom trenutku prisutna sa djecom, treba biti glavni model ponašanja za svu djecu, pa tako i za dijete s AS. Zbog toga je nužno da budemo tolerantni, da se dijete poučava socijalnim vještinama jer će upravo pristup odrasle osobe potaknuti da se i djeca tako ponašaju prema djetetu s AS.
Objasnite drugačije načine traženja pomoći – dijete s AS može vjerovati da samo odrasla osoba je izvor znanja i pomoći. Objasnite mu da, kada se pojavi problem, može se obratiti i drugoj djeci za pomoć (važno je pri tome da su djeca dovoljno zrela za to).
Potičite buduća prijateljstva – u početku potičite interakciju sa manjim brojem djece koja su spremna pomoći djetetu da se nauči igrati s njima. Oni mogu postati čuvari djetetu kada ga drugi počnu zadirkivati ili zlostavljati te ujedno mogu biti izvor informacija za odrasle koji mogu adekvatno postupiti u cilju zaštite djeteta.
Osigurajte nadzor za vrijeme boravka na zraku – za većinu djece, boravak na zraku, najbolji je dio dana. No za djecu s AS to vrijeme često nije ugodno zbog nedostatka strukture, nadzora te atmosfere intenzivnog druženja i buke. To je vrijeme kada je dijete s AS najmanje vješto i može postupati agresivno (npr. bacati pijesak u druge) kako bi osiguralo prostor za sebe i samoću u kojoj se najbolje osjeća. Također, dijete sa AS može biti ranjivo na putu u i iz škole, te mu i za to vrijeme može biti potreban nadzor.
Budite svjesni dvaju karaktera – dijete sa AS treba biti jako samokontrolirano da poštuje grupna pravila tijekom boravka u vrtiću ili školi, što može prouzrokovati golemu emocionalnu napetost koju će iskazati kod kuće. Ovo se događa kod neke od djece s AS i to ne znači nužno da su roditelji previše popustljivi ili da ne znaju kako izaći na kraj s djetetom. Zato bi bilo korisno za dijete da u vrtiću/školi postoje nekoliko opuštajućih i individualnih aktivnosti neposredno prije odlaska kući. A roditelji mogu uvesti razdoblje opuštanja ili pak energičnih aktivnosti neposredno nakon povratka kući kako bi se dijete moglo opustiti nakon dugotrajne samokontrole u vrtiću.
Za sve koji su prepoznali ponašanje svog djeteta u ovom opisu, preporučam da se obrate Centru za rehabilitaciju u sklopu Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta kako bi obavili dijagnostiku. Tretman poput onog putem terapije igrom može biti od velikog značaja za dijete s Aspergerovim sindromom kao i za cijelu njegovu obitelj.
Tatjana
Gjurković, dipl. psiholog
certificirani terapeut igrom
Centar Proventus (www.centarproventus.hr)
www.terapijaigrom.hr