Pitaj Borisa: Nedostatak asertivnosti u vezi!

veza-par-svada-ljubav-brak-problem

Pitanje čitatelja

Poštovani,
Čitam Vaše odgovore i smatram ih vrlo korisnima! Osobno, nemam neki veliki problem, ali bih voljela kvalitetnije komunicirati sa svojim partnerom. U vezi smo 4 mjeseca i događa mi se to da mi on često nameće svoje stavove (npr. gdje ćemo se naći,  koji film ćemo gledati, što ćemo večerati), a mene uopće ne pita za mišljenje. Smatram da se ne isplati svađati s njim oko takvih sitnica, ali me je to počelo smetati jer se bojim da će biti nepopustljiv u stvarima koje su meni bitne.

Ne znam kako mu reći na lijepi način što me točno smeta, a da ne ispadnem agresivna (jer sam mu jednom rekla da uvijek idemo u kafić u koji on želi ići i da mene uopće ne pita za mišljenje), a ne želim ni šutjeti kao da mi je svejedno.

SvađaVoljela bih izreći svoj stav jasno i glasno, a da se on ne uvrijedi i da se ja osjećam ugodno u tom razgovoru.  Je li to moguće?

Odgovor prof. Borisa Blažinića

Danas mnogi ljudi (bilo da se radi o ljubavnom, poslovnom ili prijateljskom odnosu), imaju problema jasno i glasno izreći svoj stav jer se boje da bi na taj način mogli povrijediti drugu osobu i/ili izgubiti ju. Stoga neki ljude šute i prelaze preko nekih "sitnica", dok drugi odmah reagiraju na prvu i agresivno se suprotstave sugovorniku. Svakako niti jedna krajnost nije dobra. Idealna je upravo ravnoteža između navedenoga, a tu ravnotežu nazivamo asertivnošću.

Asertivnost je mogućnost izražavanja vlastitih  osjećaja, mišljenja, uvjerenja i potreba, na otvoren i iskren način, a da se pritom se dobro osjećamo  i ne uvrijedimo nikoga. To znači da uistinu možemo reći sve što poželimo sugovornika na pristojan, odlučan i uljudan način.

Pritom asertivnost ni na koji način ne podrazumijeva agresivnost jer ono uključuje neadekvatno ispoljavanje frustracija na račun drugih. Drugim riječima, agresivno ponašanje ne uzima u obzir prava drugih pojedinaca i kao rezultat agresivnog ponašanja se kod drugih javlja niz negativnih emocija (primjerice povrijeđenost, poniženost, ljutnja, osveta).

ProblemiNedostatak asertivnosti utječe na vezu i često vodi do toga da osoba ne dobije ono što želi. Stoga je vrlo važno naučiti kako razviti vještine asertivnosti.

Kako i gdje Vam asertivnost pomaže?

  1. Razvija vaše komunikacijske vještine
  2. Dopušta vam da se osjećate samopouzdano
  3. Povećava vaše samopoštovanje
  4. Pomaže vam da pridobijete poštovanje drugih
  5. Poboljšava vašu sposobnost donošenja odluka

Kako razviti asertivne vještine?
1. Budite izravni , iskreni i otvoreni u iznošenju svojih osjeća, mišljenja i potreba.
Izjasnite svoj stav direktno i čvrsto, na izravan i iskren način.
Objasnite svoju točku gledišta bez oklijevanja ili ispričavanja.
Prezumite odgovornost jer će vam preuzimanje odgovornosti  za vlastito ponašanje pružiti osjećaj zadovoljstva samim sobom.
2. Nemojte dopustiti svojom partneru (ali i prijateljima, radnim kolegama i sl.) da vam nameću svoje stavove. Umjesto toga, dajte im do znanja što mislite, osjećate i želite.
3. Budite iskreni kada dajete i primate komplimente. Nikada nemojte omalovažiti kompliment i nikada nemojte osjećati dužnost da morate vratiti kompliment (jer će sugovornik osjetiti ako kompliment nije bio iskren).
4. Naučite reći NE nerazumnim zahtjevima. Koristite riječ "NE" i ponudite objašnjenje ako se, dakako, na to odlučite. Nemojte se ispričavati niti izmišljati neke izlike.
5. Izbjegavajte  "zašto" pitanja.  "Zašto" pitanja dopuštaju slušaču da se brani ( često dobivamo automatski odgovor "zato").
Par6. Prepoznajte i poštujte prava svog partnera (i ljudi s kojima ste okruženi).  Primjerice, ako se ljutite na partnera,  koristite izjave kao što su "JA" i "MI"  kako biste izrazili svoje osjećaje, umjesto da ga okrivite i prstom pokazujete na njega (izbjegavajte "TI" izjave jer će ih druga strana shvatiti kao napad). Primjerice, mnogo je prikladnije reći "vrlo sam razočarana što se nisi pojavio u dogovoreno vrijeme", umjesto "Zar ti moraš baš svaki put zakasniti? ".
7. Kada komunicirate s drugima koristite prikladan ton glasa i držanje tijela, te zadržite očni kontakt. Stanite ili sjednite na ugodnoj distanci od druge osobe. Geste se mogu koristiti kako bi se naglasilo ono što je rečeno .
8. Tražite uvijek povratnu informaciju.

 Prati nas na Viber Public Chatu!