Da zatražimo ljude da rade besplatno, velika je vjerojatnost da bi većina odbila.
No, osim što nam navedeno govori ono što već znamo – da je novac važan za stavljanje hrane na stol i plaćanja računa – ne govori nam koliko je i je li uopće motivirajući čimbenik kad se zadovolje naše osnovne potrebe.
Tijekom godina provedeno je mnogo studija na tu temu, a jedan od zaključaka do kojeg su sve došle jest – vjerovali ili ne, ljudima novac nije glavni pokretač! Prije nego navučem gnjev mnogih, dopustite mi da objasnim;
Nedostatak novca je motivator, no novac nije motivator. Tome u prilog ide i suvremena psihologija koja podržava sve raširenije stajalište da novčana nagrada na održiv način ne može pozitivno utjecati na unutarnje ljudske osjećaje i ponašanje. Bez sumnje, novac je vrlo moćna stvar. Gradi carstva i ruši kraljevstva; omogućuje ostvarenje snova; neke ljude čini sretnima, a druge potpuno jadnima. Danas je potraga za novcem gotovo izravno povezana sa potragom za srećom, a mnogi će tvrditi da novac, je jednako sreća. Iako je novac izvrstan i može nam kupiti stvari koje će nas privremeno usrećiti, nijedan novac ne može kupiti neke od navedenih čimbenika koji su ljudima daleko važniji:
1. Osjećaj svrhe i smisla
Ljudi imaju prirodnu tendenciju tražiti više svrhe i smisla u svom profesionalnom i privatnom životu – drugim riječima, žele osjećati da stvarno doprinose svijetu i čine ga značajnim. Harvard Business Review izvijestio je da bi devet od deset osoba bilo spremno zaraditi manje novca za mogućnost obavljanja značajnijeg posla – pokazujući koliko im je zapravo važan osjećaj svrhe i smisla.
2. Zadovoljavanje psiholoških potreba
Zadovoljavanje psiholoških potreba igra glavnu ulogu u pokretanju motivacije pojedinca – što pokazuje istraživanje provedeno u Deloitteu koje je pokazalo snažnu razliku između pojedinaca koji tvrde da se osjećaju sretno, cijenjeno i prihvaćeno od onih koji kao motivaciju primaju isključivo više novca.
Neka od područja koja su bitna pojedincima u smislu zadovoljavanja psiholoških potreba su:
Priznavanje rada: pojedincima kojima je bitna ova psihološka potreba, važno je priznanje i zahvala za posvećenost i postignuća. Konkretno, ne bi nam trebao biti problem s vremena na vrijeme pohvaliti nečiji rad, trud i zalaganje. Ipak, ne činimo to. Klinički psiholog Frederick Herzberg ovo definira kao “higijenski faktor”, nešto što će, ako se ne zadovolji, za rezultat imati demotivaciju.
Priznavanje stavova i mišljenja: današnje društvo izuzetno cijeni stavove i mišljenja, posebno ona koja se uklapaju s većinom. Ovdje o takvima ne govorimo. Ovdje govorimo o pojedincima koji unatoč tome što su “različiti” imaju psihološku potrebu podijeliti svoj stav ili mišljenje i ne biti odbačeni ili ismijani. Važna stvar, istraživanja pokazuju da će vas upravo ova manjina prihvatiti i saslušati bez otpora i podsmjeha, kada vi iznosite svoja.
Priznavanje osobe: Ova psihološka potreba pojedinaca za većinu je ljudi najomraženija. Što zapravo ona govori? Da je tim ljudima važno da se osjećaju dijelom tima, da ih se prihvati upravo onakve kakvi jesu i da im se pokaže to prihvaćanje i ljubaznost na način u kojem su uključene emocije. Upravo zbog emocija, takve ljude smatramo preosjetljivima i prezahtjevnima. I dok ovo je tema kojoj se ljudi s tom psihološkom potrebom trebaju posvetiti, mi im možemo, barem povremeno, dati taj osjećaj za kojim toliko žude.
Jeste li perfekcionist? Ako želite da sve bude savršeno odrađeno, ne znači da ste savršeni
Voltaire je priznavanje i cijenjenje podigao na još veću razinu i rekao : “Cijenjenje je prekrasna stvar: čini da ono što je izvrsno u drugima pripada i nama.”
Priznavanja kao što vidite dolaze u mnogim oblicima i trebalo bi ih prilagoditi svakom pojedincu. U velikoj je mjeri na nama i našim vještinama, koliko ćemo to dobro odraditi. Jer, ne nalazi se rješenje uvijek u džepu ili novčaniku. Najčešće se nalazi u modelima koji vam omogućuju prepoznavanje tih potreba. Jedan od takvih je PCM (Process Communication Model®) koji se bavi dubinskom strukturom ličnosti. Zapamtite, dobre stvari nikada se ne nalaze odmah na površini. Dakle, pažljivo razmotrite i primijenite ovih nekoliko motivatora na načine koji dobro funkcioniraju za vas i druge i imati ćete najbolje moguće šanse za izgradnju istinske motivacije, kao i odnosa koji će vam služiti dugoročno.
Foto: Shutterstock