Davanje neverbalnih znakova pomaže bebama da brže nauče nove riječi, pokazali su rezultati novog istraživanja.
Ako vaša beba tek uči govoriti, možda i sami imate potrebu stalno “brbljati” kako biste joj pomogli u što bržem usvajanju
vokabulara, no nova studija kaže kako je presudan drugi faktor: sposobnost pružanja
neverbalnih znakova koji će djetetu pomoći u razumijevanju značenja riječi.
Drugim riječima, nije važno samo pričanje s bebom već i povezivanje riječi
koju izgovarate sa svijetom u kojem živite, tvrdi se u novom istraživanju.
Svi, neovisno o obrazovanju i širini vokabulara, možemo koristiti ovaj
pristup kako bi djetetu pomogli u učenju jezika, kaže jedna od autorica
studije, Lila Gleitman, profesororica psihologije i lingvistike na sveučilištu Pennsylvania. “Ako se
potrudite i s djetetom razgovarate o stvarima u kontekstu dimenzije “ovdje i sada”, utjecat
ćete na način na koji djeca uče shvaćanje riječi”, dodaje. A bolji vokabular često ima ulogu i u boljem uspjehu u školi i životu.
No, nije u pitanju samo pokazivanje na stvari i
izgovaranje riječi. Primjerice, ako uperite prstom u nebo i kažete
“avion” dijete neće biti sigurno pokazujete li na avion, nebo ili
možda pticu. Upravo se tu
otvara prostor za roditeljski talent poučavanja.
Spomenuto je istraživanje pokušalo utvrditi kako sposobnost roditelja da pruži
kontekst utječe na vokabular djeteta na duge staze. Kako bi to otkrili, stručnjaci su zamolili 218 studenata da
pogledaju video 50 roditelja koji govore djeci, ali bez zvuka, te da pogode koju riječ roditelji koriste.
Pretpostavka je bila ta da su studenti trebali prepoznati više riječi od
roditelja koji su pružili neverbalni kontekst tako što su, primjerice, uprli
prstom u objekt o kojem su pričali djeci. Nakon toga, stručnjaci su napravili pauzu od tri godine i zatim analizirali
vokabular djece, koja su na početku studije bila stara između 14 i 18 mjeseci.
Rezultat? Djeca su imala bolji vokabular ako su riječi koje su roditelji
izgovarali prepoznali i studenti. Rezultati nisu bili pod utjecajem obrazovanja i
prihoda roditelja, što znači da razlog nije puka činjenica da određeni roditelj
zna više riječi.
Dakle, nije presudno koliko govorite već način
na koji govorite djeci. Govorite im o stvarima koje ćete im pokazati – ovo je
jednostavan pristup, ali može biti jako važan, zaključak je istraživanja.
Istraživanje je objavljeno u časopisu Proceedings of the National Academy of
Sciences.
D.Š.