Otkrijte tajne japanske prehrane!

sushi1

Japanska prehrana orijentirana je na nemasnu hranu bogatu proteinima, nutrijentima i antioksidansima.

Japan je zemlja čiji stanovnici imaju najduži životni vijek u svijetu - žene dožive 86, a muškarci 79 godina. Tajna se ne krije samo u genetici s obzirom da Japanci koji se, primjerice, presele u SAD češće obolijevaju od kardiovaskularnih bolesti nego njihovi sunarodnjaci u domovini. Zdravlje i dugovječnost Japanci mogu zahvaliti - prehrani!
 
LososNe samo da jedu zdravije od većine drugih nacija, već su orijentirani na nemasnu hranu bogatu proteinima, nutrijentima i antioksidansima. Također, Japanci jedu manje količine hrane, odnosno vode se starom izrekom : "Prestanite jesti kada je najslađe."

Ako zanemarimo specifičan način života, postoji niz promjena koje svatko od nas možete uvesti kako bi se približio japanskom načinu prehrane. Sljedećih pravila nije se teško pridržavati, a vaš organizam svakako će primijetiti razliku: 

Jedite više ribe

Većina ljudi pogrešno pretpostavlja da je namirnica broj jedan u Japanu – riža. Zapravo, riba je puno češće na japanskom stolu – godišnje Japanac prosječno konzumira oko 70 kg ribe. Japan godišnje "pojede" oko 12 posto svjetske ribe, a čini samo 2 posto svjetske populacije.

Da je riba dobra za zdravlje nije velika novost za nikoga. Kuhana, dimljena, pečena, na roštilju – kako god ju pripremite, riba obiluje vitaminom A i omega-3 masnim kiselinama, te smanjuje rizik od kancerogenih oboljenja.

Promijenite vrstu proteina koje jedete

Meso nije jedini izvor proteina, a to često zaboravljamo. Iako moderni Japanci sve češće konzumiraju govedinu, tradicionalna japanska prehrana i dalje se temelji na biljnim proteinima, posebice tofuu koji obiluje kacijem, a ima malo zasićenih masti. Naravno, ne treba izbjegavati crveno meso do kraja života, ali možete češće jesti biljne proteine. 

Riža

Riža kao dodatak obroku

Riža je odlična namirnica jer obiluje ugljikohidratima, a istovremeno ima malo masti. Iako je krumpir najčešći dodatak mesu na našem stolu, probajte postupno uvoditi rižu.  Zasiti će vas brže, a ako vam dosadi bijela, uvijek možete probati smeđu rižu koja je napravljena od cjelovitog zrna i obiluje zdravim vlaknima. 

Zeleno je zdravo

Povrće je dobro za vas. Za razliku od Japanaca, Europljani i Amerikanci često jedu povrće pripremljeno na krajnje nezdrav način i začinjeno raznim umacima. Naravno, nutritivna vrijednost ovakvih, inače hranjivih obroka, drastično pada.

Japanci jedu i do pet puta više ključnih vrsta povrća – kelja, kupusa, rotkvice, brokule – nego ostatak svijeta. Ovo povrće višestruko je povezano sa smanjenim rizikom od kancerogenih oboljenja. Iako mnogi imaju loša iskustva s povrćem pripremljenim na loš način, ono se može napraviti krajnje ukusno. Tajna je u kuhanju na pari, kratkom prženju kao i u maslinovom ulju i začinskom bilju.

Zeleni čaj

Obrok završite zelenim čajem

Japanci su "ludi" za zelenim čajem. Iako neke vrste ovog čaja sadrže više kofeina nego crni čaj, zeleni obiluje antioksidansima koji snižavaju kolesterol i tlak. Osobe koje piju puno zelenog čaja također su manje podložne moždanim i srčanim udarima.

Zdravi deserti

Obrok ne treba uvijek završiti desertom, no ako volite "šećer na kraju", kopirajte japanski model. Oni izbjegavaju teške deserte, poput čokoladne torte, a umjesto toga biraju sezonsko voće. Ako već ne možete bez porcije sladoleda, probajte smanjiti količinu.


D. Šorgić

 Prati nas na Viber Public Chatu!