Dodaci prehrani - za ili protiv (1. dio)

Vitamini, voce, tablete

Odlučio sam nešto napisati i o temi koja izaziva mnogo prijepora u javnosti; ne samo kod laika - potrošača, već ponajprije kod zdravstvenih djelatnika - liječnika, farmaceuta i nutricionista. Riječ je o - dodacima prehrani.

Dezinformacija i krivih percepcija o ovoj kategoriji proizvoda uistinu je mnogo, te je opća percepcija o dodacima prehrani vrlo raznolika i kontradiktorna. Zato mislim da bi valjalo razjasniti neke krive stavove te ponešto reći i o ovoj tematici.

Posljedice mnogobrojnih medijskih napisa i objava o dodacima prehrani su dalekosežne, ali i krajnje zbunjujuće za svakog tko želi nešto čuti o dodacima prehrani ili ih koristiti. Tako se prekomjerno izaziva panika, negativno se etiketira i osuđuje čitava kategorija dodataka prehrani bez argumenata, ali istina je također da se i pretjeranim reklamiranjem tih proizvoda potrošača dovelo u opasnost i do smanjene (samo)kontrole pri uzimanju dodataka prehrani. Pritom se nerijetko šire vrlo zbunjujuće i opasne informacije vezane za zdravlja pacijenata tj. potrošača.

Tako u Hrvatskoj, i na ovim prostorima pretežito zrelija i starija populacija ljudi smatra da "ako je nešto biljno, da ne može škoditi". Posve krivo.

Nekontrolirano uzimanje dodataka prehrani itekako može škoditi, ako se korisnik/pacijent prethodno ne informira sa stručnom osobom. Šteta može biti čak u tolikoj mjeri da bi bilo bolje ne uzimati dodatak prehrani i ne izazvati nikakav učinak, nego neznanjem dovesti svoje zdravlje (i život) u opasnost. Naime, nedostatak kritičnosti prema uzimanju dodataka prehrani može biti i koban, budući da su interakcije dodataka prehrani s lijekovima uistinu brojne, a isto tako valja istaknuti da su vrlo česte interakcije između lijekova i hrane, te između hrane i (nekih) dodataka prehrani, koje njihove učinke mogu pojačati ili smanjiti. Stoga, valja biti oprezan, i pravovremeno se informirati.

Uzmimo primjer dodataka prehrani za mršavljenje, koji nerijetko sadrže kofein u raznim oblicima (kao što je ekstrakt guarane): takve dodatke prehrani ne bi smjelo uzimati s lijekovima antidepresivima te apsolutno ne s lijekovima protiv visokog tlaka (antihipertenzivi).

Vitamin K, omega-3 kapsule i dodatke prehrani koji sadrže ginkgo, prah češnjaka i đumbir nikako ne valja uzimati s lijekovima protiv zgrušavanja krvi budući da mogu pretjerano razrijediti krv. Ekstrakt popularne fermentirane crvene riže vrlo učinkovito snižava povišene vrijednosti kolesterola, no tada se ne smiju uzimati i statini – lijekovi za snižavanje kolesterola jer će tada doći do pretjeranog i opasnog sniženja kolesterola.

Takvih slučajeva je mnogo, a ovo su samo neki od najčešćih primjera zbunjujućih primjena i kombinacija koje mogu biti opasne.

Prilikom uzimanja dodataka prehrani biljnog podrijetla te njihovog odabira, ako želimo biti sigurni da djeluju, prednost valja dati standardiziranim biljnim ekstraktima, koji imaju "koncentriran" i uvijek isti sastav u svakoj dozi, čime se jamči da ne trošimo novac uzalud i da ne uzimamo placebo.

Kod vitaminsko-mineralnih dodataka prehrani, postoji puno faktora koji utječu na odabir, no glavno je pravilo da ih ne valja uzimati nasumce te da bi prije odabira, bilo nužno da nutricionist proanalizira vašu prehranu i utvrdi nedostatke u vašoj prehrani kako bi se znalo koji nutrijenti nedostaju.

Što se tiče sigurnosti primjene, proizvod mora imati istaknutu primjenu i notifikacijski broj, odobrene od strane Ministarstva zdravstva. Time se garantira da su oblici i biljni vrste sigurne za korištenje. Također, svakako se valja pridržavati uputa o dnevnoj dozi i duljini korištenja proizvoda.

Na kraju, primjenom samo kvalitetnih dodataka prehrani možemo pomoći svojem zdravlju. No, nikako to ne valja činiti na svoju ruku, već uz prethodan savjet stručnjaka – farmaceuta, liječnika i nutricionista.

 

Nenad Bratković
magistar nutricionizma

 Prati nas na Viber Public Chatu!