Zdravlje

Zdravlje

Zašto se javlja išijas i kako ublažiti bolove?

Vrlo čest problem koji se najčešće lako rješava, no može se i zakomplicirati pa je potrebna pravilna dijagnoza prije liječenja

Išijas pogađa i do 40 posto stanovništva, najčešće nakon 40. godine, i to čak tri puta češće muškarce nego žene. Prepoznat ćete ga po intenzivnoj boli u području donjeg dijela leđa i gluteusa koja se širi kroz nogu sve do stopala.

Simptomi

Iako je ova probadajuća bol najpoznatiji simptom išijasa, ima ih još na koje treba obratiti pozornost:

  • osjećaj žarenja u nozi poput strujnog udara
  • utrnulost ili slabost u nozi ili jednom dijelu tijela
  • bolno sjedenje, hodanje i ustajanje
  • kašljanje, kihanje i drugi nagli pokreti uzrokuju bol
  • bol koja utječe na svakodnevne aktivnosti i san
  • gubitak kontrole nad crijevima i mjehurom

Bolovi, oticanje, škripanje… Sve su to simptomi osteoartritisa – prepoznajte na vrijeme

Uzroci išijasa

Uzrok boli je iritacija korijena ishijadičnog živca, koji je i najveći živac u tijelu – najduži i najdeblji. Hernija diska je najčešći, ali ne i jedini uzrok išijasa. U normalnom položaju disk ne dolazi u kontakt sa živcem, ali u slučaju išijasa on je iskliznuo iz svoj položaja i pritišće živac.

Živac može biti pritisnut i suženim kralježničkim kanalom, tj. ozljedom, kao što je fraktura zdjelice ili bedrene kosti, tumorom ili aneurizmom (proširenjem arterije). Vrlo česti je uzrok pojačana fizička aktivnost.

Shutterstock

Tko je posebno ugrožen?

Osobe koje imaju dijabetes imaju i veći rizik od išijasa jer dugoročna hiperglikemija oštećuje živce.

Ostali čimbenici koji povećavaju rizik su prekomjerna tjelesna težina, višesatna statička opterećenja (sjedenje u autu ili na poslu), nedovoljno kretanja te ostali uzroci koji smanjuju opskrbu diskova između kralježaka hranjivim tvarima.

Kako ublažiti bolove?

Ne preporučuje se ležanje na trbuhu jer se time povećava pritisak na korijene ishijadičnog živca.

Bočni položaj je dobar, ali samo ako pravilno ležite – inače vam može odmoći. Uvijek stavite jastuk između koljena i držite koljena jedno iznad drugog kako bi kralježnica bila u pravilnom položaju.

Shutterstock

Ležite li na leđima ispod donjeg dijela leđa stavite mali zarolani ručnik, a ispod koljena veliki jastuk.

Za trenutačno smanjivanje boli lezite na leđa s potkoljenicama na povišenom. To učinkovito rasterećuje pritisak na živac. Kut između tijela i natkoljenica treba biti 90°, kao i kut koljena.

Pomoći će i topli oblozi dok hladnoća pogoršava bolove i simptome išijasa.

Potraju li problemi duže od nekoliko tjedana, obavezno se javite liječniku. U najtežim slučajevima može biti potrebna i operacija.

N. M.

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo