Ako volimo sebe, znači li to da smo sebični?

reci ne, Shutterstock 371631484

U radu s klijentima koji često sebe zanemaruju kako bi drugima udovoljili vrlo brzo dođemo do pitanja znači li voljeti sebe biti sebičan.

Ljudi koji teško mogu odbiti druge kad ih mole da naprave nešto za njih stalno su u sukobu sa sobom. S jedne strane su svjesni da zanemaruju sebe, trošeći svoje vrijeme zbog drugih i zato su ljuti i nesretni. S druge strane, osjećaju krivnju ako ništa ne učine za njih, jer misle da drugima treba uvijek pomoći.

Ako spadate u skupinu ljudi koji ne mogu drugima reći NE i ako se grizete nakon što pristanete za nekoga učiniti uslugu ovaj članak bi vam mogao dati par dobrih savjeta.

Što će se dogoditi ako nekoga odbijemo?

Često nas prijatelji, poznanici ili rodbina pitaju da za njih nešto napravimo. Većina nas odgovara automatski "nema problema", a tek nakon toga nam mozak proradi i misli da nam to nije baš trebalo. Ne samo to, već nam se javi i onaj ružan osjećaj tjeskobe i ljutnje, jer smo opet nešto prihvatili što će nas koštati vremena, možda i novca, telefoniranja, odgađanja vlastitih stvari, zanemarivanja svojih članova obitelji, da dalje ne nabrajam, samo zato jer nismo mogli reći ne.

Koji se strahovi kriju iza "NE"?

Većina ljudi je po prirodi brižna i zaista želi udovoljiti ljudima oko sebe. Prirodno je željeti da nas ljudi vole i poštuju, ali i razumiju. Upravo zbog straha od osude ili odbacivanja često prihvaćamo ono što inače ne bi. Ljudi najviše strahuju od toga da ako nekoga odbiju i kažu mu NE da će se taj netko naljutiti, da će misliti o nama da smo sebični, da će se prestati družiti s nama, da će misliti da smo loši ljudi i da nas više neće voljeti. Je li to baš tako?

Zamijenimo uloge. Sjetite se sebe u nekoj situaciji kad ste trebali nekoga zamoliti za uslugu i hitno vam je, a taj netko vas ljubazno odbije i kaže da vam, na žalost, ne može pomoći. Što je sljedeće što radite? Odgovor koji dobijam od klijenata je: "Tražim nekog drugog tko će mi pomoći riješiti moj problem." I to je najčešće tako. Ljudi nemaju vremena razmišljati o nama koliko smo grozni, već traže novu osobu koja će im pomoći.

Ima i onih koji kažu: "Ali ne znate vi nju. Ona vam je zlopamtilo i sigurno će misliti o meni sve najgore." Ako i imate ovakav slučaj onda se zapitajte trebate li imati u životu takvu osobu koja nema razumijevanja za vas i ne poštuje vaše vrijeme i potrebe.

Da, nažalost ili na sreću, kad odlučimo početi mijenjati stvari u našu korist sve oko nas se počinje mijenjati pa će tako neki ljudi otpasti, ali ljepota je u tome što će novi i kvalitetniji ljudi ući u naš život.

Ljudsko ponašanje je složeno. Svatko od nas živi po određenim pravilima, u skladu sa svojim vjerovanjima, stavovima i vrijednostima. Ukoliko netko ima pravilo "Ako ne pomognem drugima znači da sam sebičan" i kad to pravilo poštuje, a nakon toga se osjeća tjeskobno i ljutito to znači da je pravilo disfunkcionalno i da ga treba mijenjati. Možda će bolje zvučati: "Ako ne pomognem drugome to znači da stvarno nisam mogao i ja zato nisam loša osoba."

Još nešto je zajedničko svima koji ne mogu reći NE, a to je da su "pametni naknadno". To znači da se nisu snašli u tom trenutku kad ih je netko pitao za uslugu i kako bi ukinuli osjećaj tjeskobe na samu pomisao da kažu NE automatski su odgovorili DA bez promišljanja, a da su promislili odgovorili bi ne. Zato je važno kupiti vrijeme. Ne morate odmah odgovoriti. Recite da ćete se javiti za par minuta ili ako ste s osobom uživo recite da trebate na toalet pa razmislite o odgovoru.

Pitanja koja vam mogu pomoći:

  1. Mogu li i znam li to učiniti?
  2. Imam li vremena?
  3. Koliko vremena ću izgubiti?
  4. Hoću li i ja nekoga morati moliti uslugu za tu uslugu i predstavlja li mi to problem?
  5. Moram li potrošiti novac?
  6. Želim li to učiniti?

Ako je bilo koji odgovor na ova pitanja vama neprihvatljiv, onda je odgovor NE.

Kad se drugi imaju pravo ljutiti na nas i misliti nešto negativno o nama?

Onda kada kažemo DA, a naknadno to ne učinimo. Oni koji računaju na našu pomoć s punim pravom se mogu ljutiti na nas, jer smo prekršili dogovor, zato je bolje dva puta promisliti prije nego što i sebe i druge dovedemo u bezizlaznu situaciju. I još nešto... ljudi misle da ako nemaju neki jako dobar zazlog za odbijanje npr. "Baš tada sam na putu." da će im to osoba zamjeriti. Ne moramo baš uvijek i svima polagati račune. Dovoljno je reći da imate gomilu svojih obveza i da to ne možete prihvatiti.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!