Slomili ste kost? Evo što nakon loma (ne) smijete i kako si pomoći

gips

Lom kosti uvijek je uvjetovan velikom silom koju koštano tkivo nije moglo zaustaviti.

Bez obzira je li vanjska sila od druge osobe, stvari ili od težine našeg tijela, lom ili fraktura rezultat je nemoći mekih tkiva da amortiziraju silu koja se probila sve do kosti. Meka tkiva su mišići, tetive, zglobne čahure ili unutarnji organi, svi okruženi ovojnicama fascijama koje su najvažniji amortizer u tijelu.

Sjedite satima na poslu? Ako već morate, naučite kako sjediti zdravo

Nakon loma, oteklina

Njihova građa od elastina i kolagena u osnovnoj supstanci koju sačinjava i voda, služi tako da daje elastičnost i čvrstoću te mobilnost u svim smjerovima u svim međusobnim klizanjima. Kada se poremeti ta funkcija i fascije postanu mjestimično slijepljene i tvrde, izgube dio svoje zaštitne funkcije, vanjske sile se nefunkcionalno prenose i na kosti te ih oštete. Kosti su građene od osteoklasta koji razgrađuju i osteoblasta koji dograđuju svakodnevno u sinergiji koja daje koštani vitalitet i čvrstoću.

Na svaku kost utječe i susjedno tkivo preko spoja s hrskavicama, tetivama, pripojima ili u kontaktu s drugom kosti kao što je na glavi. Tako se međusobno dijele sile prenaprezanja kroz cijelo tijelo. U trenutku kada djeluje jaka vanjska sila, a nema dobre aktivnosti fascija da je uhvate i razdijele, sila kroz blokirana meka tkiva razorno djeluje na kost koja puca i razdvaja se u koštane fragmente, a pritom razara i okolno meko tkivo pa su oštećeni mišići, ligamenti i krvne žile što vidimo po bolnim podljevima i ograničenjem kretnji.

Nakon loma dodatno nastaje oteklina zbog smanjene pokretljivosti, kojom inače potičemo krvotok i limfotok, te se gomilaju produkti traume ili upalnog procesa.

Za dobru funkciju bilo kojeg dijela tijela potrebna je dobra cirkulacija jer daje hranjive tvari koje su neophodne za dobru funkciju, ali i čisti od nusprodukata naših tjelesnih aktivnosti. Tako je kod lomova i napuknuća nužna adekvatna fizikalna terapija koja će pospješiti zarastanje.

Stres, loše držanje, problemi s očima... Što sve može uzrokovati glavobolju?

Mirovanje, pa razgibavanje

Prvi savjet kod loma je mirovanje, a kasnije razgibavanje. Za zarastanje je nužan nastavak interakcije osteoklasta i osteoblasta pa mirovanje nije potpuna odsutnost pokreta, već sila koja bi mogla promijeniti poziciju ulomaka kosti. Znači redovita aktivnost mišića i adekvatno oslanjanje i pomicanje uz utjecaj gravitacije ili opterećenje suprotne strane tijela pogodovat će dobrom i brzom zarastanju.

Osim toga fizioterapija ima mogućnosti djelovanja fizikalnih agenasa kao što su elektroterapija krvnih žila BEMERom, aktivacija koštane strukture magnetoterapijom, poticanje jačanja mišića elektrostimulacijom.

Dok je u tijeku tretman gipsanim povojem (gips longeta) zbog sigurnosti pozicije koštanih ulomaka, sve aktivnosti tijela provode se tako da ne naruše stabilnost zarastanja kosti. Nakon skidanja „gipsa“ preporučuje se balneoterapija, odnosno kupke. One mogu biti s lokalnim umakanjem dijela tijela ili u kadi, bazenu, moru.

Važno je napomenuti da vruće kupke iznad 32 stupnja Celzijusa nisu dobre jer mogu potencirati preveliko zagrijavanje i stvaranje upalnog procesa koji se naziva i „Mb Sudeck“, a očituje se bolovima uz crvenilo područja koje je glatke tople kože i vrlo ograničenih kretnji područja zgloba. Bolja je i hladnija voda, ali najvažnije je kretanje u miljeu koji daje recipročan otpor kretnji pa se potenciraju dobre koštane aktivnosti.

Kao i uvijek u životu važan je dodir. Nakon trauma često zaostanu otekline i blokirana miofascijalna područja pa je poželjno ručnom limfnom drenažom potaknuti limfotok, masažom kremama ili eteričnim uljima otopiti zaostatke nakon krvarenja i krvotokom eliminirati iz tog dijela tijela da se omogući svježoj krvi da osvježi područje.

Ako i nakon tih manualnih tretmana i dalje tkivo ne može lako klizati (koža o potkožno tkivo, zglobna čahura u svim smjerovima) a mišići se ne daju dovoljno bezbolno istegnuti to zahtjeva specijalne manualne tehnike osteopatije ili miofascijalne relaksacije kojima se nježnim palpatornim mobilizacijama oslobađanju miofascijalne blokade i poboljšava pokretljivost.

Kako zagrijati tijelo na hladnoći u samo par minuta? Evo nekoliko trikova

Vježbanje je iznimno važno

Najvažnije je da se provode ciljane vježbe područja koje se, nakon usvajanja znanja, samostalno treba redovito provoditi. Prvo pomislite na jačanje mišića koji su izgubili snagu, no to nije ono najvažnije. Prvo je potrebno naučiti koji su mišići stabilizatori koji dovode zglob u dobru poziciju da se tek tada izvode ciljane vježbe jačanja.

Naprimjer, kod prijeloma bilo kojeg dijela ruke: nadlaktice, podlakatnih kostiju ili u području šake i prstiju prvo treba pozicionirati lopaticu jer je ona važna za poziciju cijelog ramenog obruča s kojeg „visi“ ruka.

Ako je lopatica pomaknuta gore i naprijed, zarotirala je ključnu kost koja je okrenula nadlakticu prema tijelu i onemogućila palčanoj kosti da se postavi paralelno s lakatnom kosti koja se gura s kosti dlana, a palac ne može zauzeti svoje mjesto tako da se potpuno otvori dlan. Čini vam se komplicirano.

Ne, nije komplicirano ako vas vaš fizioterapeut prati od vremena loma do nalaza dobro spojenih kostiju. Fizioterapijskom procjenom cijelog tijela dobit ćete odgovore na neizrečeno pitanje: "Zašto je kost tako puknula? Što ja mogu učiniti da ne ostanu posljedice?"

Procjenom posture (stava tijela) saznat ćete što ometa, a što pomaže u vašoj rehabilitaciji koja je potpuno individualna. Dobivene savjete možete redovito primjenjivati, a ciljane vježbe izvoditi kod kuće. Tijekom kontrolnih pregleda korigiraju se vježbe i pozicije, a redovitim provođenjem kod kuće značajno pomažete sanaciji loma i bržem osposobljavanju za svakodnevni život ili vraćanju u sportske aktivnosti. Također, postoji mogućnost provođenja nekih elektroterapija kod kuće kao što su BEMER tretmani ili magnetoterapije jer je rukovanje aparatima jednostavno te više terapijskih postupaka tijekom dana potencira i terapijski rezultat.

Na kraju možemo zaključiti da svaki lom može cijeliti dugo i s mogućim posljedicama ili primjereno kratko vrijeme bez posljedica i s popravljanjem općeg funkcionalnog statusa. Nakon loma možete biti, uz vašeg fizioterapeuta, zdraviji i sposobniji nego prije.

Kako fizioterapija pomaže oboljelima od dijabetesa?

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!