Evo kako kuhanje utječe na zdravstvena svojstva hrane

Mahune rajčica meso piletina riba začini pečeno pečenje tava shutterstock 94768165

Iako odabir pravih namirnica igra glavnu ulogu u zdravoj prehrani, također je bitan i način kuhanja te pripremanja istih.

Istraživanja pokazuju kako načini kuhanja uvelike utječu na našu hranu, a zatim i na zdravlje, objašnjava Donald Hensrud, glavni liječnik Programa zdravoga življenja iz klinike Mayo. Studije su pokazale snažnu poveznicu između konzumiranja velikih količina mesa pečenoga na visokim temperaturama te povećanoga rizika raka debeloga crijeva te raka gušterače. Naravno, liječnici ističu da nema potrebe za panikom jer to ne utječe na svakoga te kako samo postoje načini koje biste trebali koristiti češće i one koje je bolje upotrijebiti za posebne okolnosti.

1. Prženje

Negativna strana ovoga načina kuhanja je to što uglavnom zahtijeva zagrijavanje ulja na visokim temperaturama. Pare koje se ispuštaju tijekom zagrijavanja mogu sadržavati spojeve poznate kao heterociklički amini te policiklički aromatski ugljikovodici koji su povezani s povećanim rizikom oboljenja od raka, objašnjava liječnik Hensrud.

Kada se ulje za kuhanje zagrije na visokim temperaturama oksidira te ispušta slobodne radikale koji mogu dovesti do daljnje oksidacije te uzrokovati razne upale u organizmu, ističe liječnik

To ne znači da ovu metodu trebate u potpunosti izbaciti, samo promijenite ulja koja mogu izdržati veće temperature bez ispuštanja loših para. Liječnici preporučuju ulje avokada koje može ići do 270 celzijevih stupnjeva ili ulje kikirikija čija je izdržljivost do 230 stupnjeva.

2. Pečenje

Namirnice poput krumpira i kruha koje se peku mogu ugroziti zdravstveno stanje ako se ispeku previše, odnosno ako budu hrskave.

Akrilamid, koji se smatra kancerogenim, može nastati kemijskom reakcijom u hrani koja sadrži aminokiselinu asparagin i to tek kada se zagrijava na visokim temperaturama, napominje Paolo Boffetta, liječnik Instituta za karcinome tkiva u bolnici Mount Sinai u New Yorku

Čips i prženi krumpirići sadrže najviše razine akrilamida. Iako ga ne možete u potpunosti izbjeći, stručnjaci napominju da pripazite prilikom pečenje te da obratite pozornost na boju namirnica, što su tamnije pečene to je veći postotak akrilamida.

3. Kuhanje i parenje

Ovo je sigurno najsigurniji način pripreme hrane jer se odvija na nižim temperaturama. Pazite li na težinu, ovo je idealan način jer održava kalorije nižima budući da se za pripremu ne koristi ulje ili mast. Što se povrća tiče, parenje je ipak bolji izbor jer se na taj način ne gube nutrijenti poput karotenoida i fitokemikalija.

Ovih 10 namirnica bogatije su vitaminom C od naranča

Kuhanje može izazvati gubljenje vitamina B i C u vodi u kojoj kuhate što nije slučaj s parenjem, objašnjava Boffetta

5 zdravih i hranjivih ideja za doručak

4. Roštiljanje

Sve je ukusnije jače pečeno i hrskavo. No, liječnik Boffetta napominje kako je meso pečeno na roštilju povezano s većim rizikom više vrsta karcinoma. To naravno ne znači da biste trebali odustati od tog načina pripreme hrane, pogotovo ako je to vrlo rijetko jer liječnici ističu kako u tom slučaju ne bi uopće trebalo utjecati na organizam i zdravlje. Razni instituti za karcinome ipak naglašavaju da češće okrećete meso na roštilju, očistite ona tamnije i zagorene dijelove ili čak lagano zagrijete meso prije stavljanja na roštilj te ga onda samo dovršite.  

Ovo su namirnice koje nutricionisti ljeti obavezno imaju u hladnjaku!

M.S.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!