Vitamin E - najbolji prijatelj vitamina C u jačanju imuniteta

Masline maslinovo ulje masti shutterstock 166922159

Kad je riječ o jačanju imuniteta, navikli smo prvo pomisliti na vitamin C, no za imunitet je ključan i vitamin E. Štoviše, ova dva vitamina neprestano surađuju održavajući tjelesni sustav obrane.

Vitamin E, baš kao i vitamin C, snažan je antioksidans koji štiti tjelesne stanice od oštećenja što ih može uzrokovati prekomjerna količina slobodnih radikala - molekula koje u oksidaciji s kisikom nastaju kao otpadni proizvodi metabolizma.

Dok slobodni radikali napadaju stanice, vitamin E poput gromobrana ciljano usmjerava njihov napad na sebe kako bi obranio stanice. Potom “preusmjerava” slobodne radikale prema vitaminu C koji pomaže njihovu odstranjivanju iz organizma.

Vitamin C nije samo za prehladu - čuva vid, olakšava mršavljenje, obnavlja kožu, pomaže protiv alergija

Na taj način štite se nezasićene masne kiseline (najpoznatije među njima su omega-3) koje su iznimno važne za zdravlje srčanožilnog i živčanog sustava te općenito za metabolizam.

Zaštita od raka i srčanog udara

Masti i vitamin E uvijek su u paru jer vitamin E sprečava zgrušavanje (oksidaciju) masti i njihovo taloženje na stijenkama krvnih žila, pa tako sprečava i stvaranje ugrušaka koji mogu uzrokovati srčani i moždani udar.

Vitamin E štiti i bjelančevine te mnoge druge tvari važne za život. U zaštiti od slobodnih radikala vitamin E surađuje i s vitaminom B3 te mineralom selenom.

Zbog snažnog antioksidativnog djelovanja vitamin E prirodni je borac protiv raka.

Visoku koncentraciju vitamina E sadrži makula (žuta pjega) - mjesto najjasnijeg vida u oku. Vitamin E iznimno je važan za dobar vid i zaštitu od mrene.

Hrana za dobar vid 

Također je vitamin E poznat kao zaštitnik od astme, reume i artritisa te kao “vitamin ljepote” koji štiti i obnavlja kožu.

Vitamin E nije jedan spoj nego je ustvari riječ o “obitelji” tvari topljivih u mastima, koja se dijeli na tokoferole i tokotrienole. Većina suplemenata vitamina E sadržava samo alfa-tokoferol, a ne cijeli spektar “članova obitelji” vitamina E od kojih svaki ima posebnu funkciju u organizmu, pa u suplementima nema sinergije hranjivih tvari kao u prirodnim namirnicama.

Najbolji prirodni izvori

Prirodni vitamin E biološki je najaktivniji, pa se za opskrbu organizma vitaminom E svakako preporučuju prirodni izvori.

Orašasti plodovi, sjemenke i hladno prešana biljna ulja bogati su vitaminom E. U tome prednjače orasi i bademi, suncokretove i bundevine sjemenke te suncokretovo i maslinovo ulje. Odličan je izvor vitamina E i ulje pšeničnih klica. U značajnim količinama ima ga i u zelenom lisnatom povrću, jajima i iznutricama.

Vitamin E vrlo je osjetljiv na industrijsku preradu te izlaganje zraku i svjetlosti, pa birajte nerafinirane (što manje prerađene) namirnice. Hladno prešana ulja čuvajte dobro zatvorena u tamnim staklenim bocama, na hladnom i tamnom mjestu.

I.V.

Foto: Shutterstock   

 Prati nas na Viber Public Chatu!