Vrste luka i njihova dobrobit za zdravlje

rezanje luka, povrce, shutterstock

Luk spada u porodicu "Allium" povrća i biljaka koja uključuje vlasac, bijeli luk, poriluk i mladi luk. Allium povrće uzgajano je stoljećima, ne samo zbog karakterističnog, bogatog okusa već i zbog brojnih ljekovitih svojstava.

Mladi luk

Mladi luk pun je vitamina C i vitamina K koji su neophodni za normalan razvitak kostiju. Vitamin C pomaže u sintezi kolagena koji čini kosti čvrstima dok vitamin K igra ključnu ulogu u održavanju njihove gustoće.

Osim vitamina C i vitamina K, u mladom luku može se naći i vitamin A koji je potreban tijelu za održavanje normalnog vida i očuvanje zdravlja oka. Otkriveno je kako mladi luk oči štiti i od upala te prevenira makularnu degeneraciju (kliničko stanje koje rezultira gubitkom vida).

Mladi luk bogat je sumpornim spojem alil sulfidom koji pomaže u smanjenju rizika od raka debelog crijeva. Korištenje mladog luka u prehrani zaštitit će organizam od raka.

Poriluk

Poriluk sadrži značajne količine bioflavonoida kempferola koji se pokazao kao zaštita protiv oštećenja krvnih žila, uključujući ona od strane reaktivnih molekula kisika.

Iako često zanemarena, koncentracija folne kiseline igra važnu ulogu u očuvanju zdravlja. Folna kiselina ključni je vitamin B-kompleksa koji podupire kardiovaskularni sustav balansirajući razinu homocisteina u organizmu.

U poriluku je prisutna i impresivna količina antioksidacijskog polifenola. Polifenol štiti krvne žile i krvne stanice od oksidativnog oštećenja.

Crveni luk

Jednako poriluku, crveni luk odgovoran je za kardiovaskularno zdravlje no isto tako je ključan u preveniranju raka. Ekstrakt crvenog luka, bogat brojnim sulfidima, sprječavaju rast i razvitak stanica tumora.

Skladno mišljenju mnogih, crveni luk odlično je prirodno antibakterijsko sredstvo. Konzumiranjem jela bogatih crvenim lukom, moguće je pridonijeti tijelu jačanjem imuniteta što znači da će postati otpornije na mnoge bakterijske infekcije.

Istraživanje iz 2009. godine pokazalo je kako osobe koje konzumiraju luk na dnevnoj bazi imaju čvršće kosti od onih koji to ne prakticiraju. Kod osoba starije dobi koje jedu crveni luk postoji 20 posto niži rizik od prijeloma kuka. Razlog tome, tvrde znanstvenici, je postojanje sumpornih spojeva, kvercetina i drugih antioksidansa u luku.

Luk kozjak

Luk kozjak ima veću nutritivnu vrijednost ostalih sorti. Na temelju težine kilograma luka kozjaka, zaključeno je kako on posjeduje više antioksidansa, minerala i vitamina od uobičajenog luka. Luk kozjak obiluje vitaminom A koji služi kao snažan antioksidans pri zaštiti organizma od raka pluća i raka usne šupljine. Osim vitamina A, luk kozjak ima veliku koncentraciju minerala i elektrolita poput željeza, kalcija, bakra, kalija i fosfora.

Bijeli luk

Bijeli luk bogat je izvor kroma, minerala koji pomaže stanicama tkiva da na odgovarajući način reagiraju na razine inzulina u krvi. Tim procesom bijeli luk regulira djelovanje inzulina te kontrolira razine šećera kod dijabetičara.

Količina vitamina C i mangana sadržana u bijelom luku pomaže izliječiti prehladu i gripu svojim protuupalnim djelovanjem. Piridoksin i vitamin B se pak bore protiv neurotičnih stanja.

Foto: Shutterstock

Tamara Markulin

 Prati nas na Viber Public Chatu!