Kako prestati pušiti? Psihologinja otkriva 8 jednostavnih koraka

Shutterstock 249546853

Ovi koraci će vam pomoći u prestanku pušenja, ali ne zaboravite da ne postoji čarobni štapić koji će ovaj problem riješiti. Želja koju imate je ono o čemu ovisi uspješan rezultat.

1. Odredite datum za prestanak pušenja

Izbjegavajte da to bude previše optimistična varijanta datuma (npr. ne možete prestati pušiti godinama, ali odjednom si kažete prestat ću od sljedećeg ponedjeljka) ili da to bude datum koji je ionako stresan iz nekog razloga…

Također, izbjegavajte prestanak pušenja i npr. početak dijete istovremeno… Do tog datuma, kad želite prestati pušiti, “dogovorite” se sami sa sobom hoćete li pušiti normalnu količinu cigareta ili ćete se polako “opraštati” s tom navikom tako da smanjujete, a na točan datum prestanete potpuno i sl. Nema pravila; vi ih prilagodite tako da pašu vama i da povećate šansu da ćete uspjeti. Pušite godinama, kraj ne mora biti sad u idućim danima, ali se potrudite da odluka bude ozbiljna i prestanak – konačan.

2. Osigurajte si podršku okoline

Najavite svoju odluku članovima obitelji ili prijateljima ako mislite da će vam trebati podrška i zatražite ih da vam je pruže. Razgovarajte s liječnikom obiteljske medicine o načinima suočavanja s krizama, raspitajte se o podršci putem telefona ili se uključite u neki stručni program poput Škole nepušenja.

Bol u zdjelici – što može značiti i 8 razloga zašto se javlja

3. Planirajte “zamjenske radnje”

Računajte da će prvi dani biti teški jer će vam cigareta nedostajati. Osmislite unaprijed nešto što ćete raditi kad ne pušite – zdrave „grickalice”, predmeti koje možete držati u rukama, igrice, ručni rad i sl. Važno je da vas jaka potreba za imanjem nečega u rukama ne iznenadi jer biste u nekom trenutku mogli posegnuti za cigaretom. Ovako ćete biti spremni da činite nešto drugo.

4. Znajte što vas „izaziva” da pušite

Pripremite se na situacije u kojima postoje “okidači” vaše želje da pušite cigarete. Osmislite strategije za prevladavanje tih situacija (što ćete raditi, kako se suočiti ili kako ih izbjeći). Jedan od boljih savjeta jest – imitirajte sve što rade nepušači u tim izazovnim situacijama; može vam odvratiti pažnju dok se suočavate sa žudnjom, ali će i pomoći da vidite kako se te situacije mogu svladati bez cigarete i kako izgleda kad se osoba suočava bez pušenja cigareta.

5. Osigurajte si okolinu BEZ proizvoda povezanih s pušenjem

U ranim fazama odvikavanja biti izložen proizvodima koji nas podsjećaju na cigaretu ili sama cigareta djeluje kao otegotna okolnost u procesu odvikavanja. Iskustvo pokazuje da, ako imate cigarete pri ruci, u izazovnim situacijama velika je šansa da ćete pokleknuti pa nemojte to dopustiti. Bit će dovoljno takvih okidača u okolini koju ne kontrolirate, pa si barem osigurajte da cigareta nema u okolini koju vi kontrolirate.

6. Svladavajte „krizu” po „krizu”

Bez velikih planova. Ne gledajte predaleko u budućnost računajući na prestanak žudnje za cigaretama. U sadašnjosti ćete još neko vrijeme žudjeti za njima i to može dovesti do osjećaja kako vam ne ide tako dobro kako biste željeli te možete odustati.

U početku svaka kriza traje 3-5 minuta. Za to vrijeme radite nešto drugo, popijte čašu vode, telefonirajte. Nakon nekoliko minuta je lakše.

Pušači uvijek znaju rođaka ili susjeda koji nikada nije zapalio, a ima rak pluća. Evo i zašto...

7. Pokleknuli ste? Ne odustajte!

Jedan krivi trenutak ili nekoliko cigareta koje su vam “skliznule” dok ste prolazili kroz neku krizu NE ZNAČI da ste opet počeli pušiti. Računajte na to da će se nekad dogoditi da pokleknete. Važno je brzo i odmah se vratiti u ritam nepušenja i onoga što ste činili netom prije krize. Nekoliko popušenih cigareta ne mora biti razlog za prestanak i na to treba računati. Budite blagi prema sebi ako ne uspijete iz prve. Za potpuni prestanak ponekad je potrebno više pokušaja, važno je da ne odustanete.

8. Ne možete sami? Uključite se u Školu nepušenja

Pokazalo se kako se od cigarete lakše odvikavamo kada to činimo u društvu drugih osoba s istim problemom. Savjetujte se sa svojim obiteljskim liječnikom i uključite se u neki od stručnih programa odvikavanja od pušenja. Ili se obratite Školi nepušenja u zakladi “Hrvatska kuća disanja”.

Autor: dr. sc. Latinka Basara, univ. spec. klin.psihologinja i voditeljica Škole nepušenja

Foto: Shutterstock

 

 Prati nas na Viber Public Chatu!