Unatoč tome što sve što moramo napraviti jest naručiti brzu hranu i pojesti ju, čini se kako ova vrsta hrane u nama budi nestrpljivu osobu koja traži instant zadovoljenje.
Kanadski su stručnjaci proveli trodijelno
istraživanje utjecaja brze hrane na ljudsko ponašanje. Do sada se mnogo naučilo
o nutricionističkim nedostacima i manama ovakve vrste prehrane, a i
znanstvenici su izjavili kako ona stvara ovisnost jednaku drogama. Međutim,
rijetka su se istraživanja pozabavila psihološkim utjecajima ovakve vrste
prehrane na ljude.
Istraživači Sveučilišta u Torontu su u prvom
dijelu istraživanja ustanovili kako izloženost simbolima koje vežemo uz brzu
hranu ubrzava brzinu čitanja, čak iako nas nitko ne sili ili ako ne postoji
neki poseban razlog zbog kojeg moramo brzo čitati.
U drugom dijelu eksperimenta, znanstvenici su zamolili
91 ispitanika da se prisjete nekog obroka brze hrane ili kada su zadnji put
kupovali namirnice. Zatim su morali ocijeniti poželjnost osam proizvoda, od
kojih je polovica kratila vrijeme uporabe (npr. šampon i regenerator u istom
proizvodu umjesto dva preparata zasebno). Ispitanici koji su se trebali sjetiti
obroka brze hrane su ocijenili proizvode koji štede vrijeme poželjnijima u
odnosu na ispitanike iz skupine koji su se trebali sjetiti namirnica iz
kupovine.
U trećem je eksperimentu 58 sudionika trebalo
ocijeniti estetiku logo znakova ili franšiza brze hrane (McDonald`s, KFC…)
ili jeftinih restorana. Zatim su ih istraživači pitali o štednji novca –
štednja uključuje odgođeno zadovoljavanje kako bi se postigao veći novčani
dobitak u budućnosti. Ispitanici koji su gledali logotipove restorana brze
hrane su trebali više tjedne kamate kako bi odgodili plaćanje u odnosu na drugu
skupinu.
“Izloženost brzoj hrani i njenim simbolima
pojačava naglasak na nestrpljivost i instantno zadovoljenje. Brza hrana može
imati znatno širi utjecaj na ponašanje pojedinca i izbore nego što se prethodno
mislilo”, zaključio je Chen-Bo Zhong, voditelj istraživanja objavljenog u
časopisu Psychological Science.
K. Horvat