Opremu možete pripremiti u obližnjem servisu, a skijanje učite u hrvatskoj školi!
Nakon prošlih tekstova u kojima sam Vam preporučio PRO SKI UP pripremu za skijanje, i u kojima smo se dotakli skijaške opreme i korištenje iste, procjene vlastitih mogućnosti i pravila ponašanja na stazi te zašto izbjegavati alkohol – u ovom ću Vam tekstu pokušati dati par korisnih savjeta na koje trebate obratiti pažnju. Vjerujem da velika većina od Vas već zna stvari koje ću opisati, nije naodmet prisjetiti ih se.
Provjerite i pripremite skijašku opremu
Samo što nismo spakirali stvari i krenuli, no ostalo je još par sitnica koje treba napraviti -obavezno provjerite svoju skijašku opremu. Ukoliko imate mogućnosti obucite svakodnevno par dana prije puta svoje skijaške cipele te ih zakopčajte. Tako obučene imajte na sebi minimalno jedan sat dnevno kako bi se mišići potkoljenice i stopala donekle navikli na stisnutu cipelu te na taj način spriječili samu prilagodbu na skijanju. Po mogućnosti hodajte malo po stanu ili kući – bit će vam lakše!
Ako već niste, odvedite skije u obližnji ski servis kako bi skinuli svu hrđu i prašinu s njih te kako bi se uredili rubnici i aplicirao skijaški vosak – vosak za skije. Zašto to kažem? Ne stavljajte na kliznu plohu običan parafinski vosak, njime nećete apsolutno ništa postići. Dapače, skije će Vam biti u gorem stanju nego kakve ste ih zatekli. Ako vi niste stavljali vosak, dajte stručnjacima da to odrade za vas ako želite ugodno skijati – tih stotinjak kuna će Vam u tome pomoći. Isto tako, prilikom preuzimanja skija iz servisa obavezno pregledajte skije te probajte u kojem su stanju rubnici i klizna ploha skije. Kako to provjeriti?
Otvorite par skija i pogledajte kliznu plohu u smjeru svjetla u više kuteva. Ploha bi na svim mjestima trebala biti više-manje iste nijanse i lagano svjetlucava. Ako to nije slučaj postoji nekoliko razloga za to: skija nije uopće bila uređena prema fazama uređenja ili završena, vosak nije skinut sa skije ravnomjerno ili je, ne daj bože, klizna ploha oštećena prilikom uređenja. U većini slučajeva ipak je skija uništena prilikom prijašnjih skijanja pa ju je zato teško popraviti. Preporuka je tada da servisirate u servisu koji mogu strojno urediti skiju. Koliko god je ručno uređenje na dobrom glasu, ne moguće je urediti rukama jako uništenu skiju. Naime, ručno uređenje vam može donijeti finije uređenje rubnika i klizne plohe, ali samo ako su skije kontinuirano pažene i uređivane.
Što se tiče rubnika provjerite ih dvjema jednostavnim radnjama:
- Lagano prođete prstom od početka do kraja rubnika te na taj način provjerite je li rubnik na neki način podjednako gladak, bez zapinjanja prsta prilikom prolaska po njemu. Pri tome pazite da ne stisnete jako prst o rubnik kako se ne bi porezali!
- Okrenutim dlanom prođete preko rubnika kako bi osjetili oštrinu istog. Ako ne osjetite oštrinu i određeno zapinjanje rubnik nije dovoljno oštar.
Postoje još neke vrste provjere, ali vas njima neću zamarati.
Transport skija
Ako ste dovoljno savjesni i volite opremu na kojoj ćete skijati bez obzira je li je vaša ili iz renta, vrlo je važno, ako ne i najvažnije, transport skija! Preporuka je da skije transportirate u krovnoj kutiji ili u samoj kabini auta ako imate dovoljno prostora.
Što ako vam je jedina mogućnost transportiranje skija na skijaškim krovnim nosačima? Nemojte, molim Vas nemojte okretati skije vrhovima prema naprijed! Koliko sam to puta vidio vozeći se na razna skijališta, a da ne kažem u „hrvatskom tjednu“. Iako se skijate vrhovima prema naprijed to ne znači da se na taj način trebaju i transportirati. Ako vežete za krov skije vrhovima okrenutim prema naprijed, osim što se stvara veći otpor zraka prilikom vožnje, sva prašina i prljavština ulaze u skije – na klizne plohe. Pa ako ste bili na servisu sa vašom opremom, nakon dolaska na skijaško odredište kao da niste.
Najvažnije pitanje – kako skijati?
U svakom slučaju ponovit ću riječi iz prošlih tekstova. Skijajte sigurno i ne postavljajte pred sebe prevelike izazove koji mogu koštati vas, ali i druge ozljeda! Imajte na umu kako se sve odvija u popriličnim brzinama te kako vas trenutak nepažnje može koštati neželjenih posljedica. A ako se to dogodi, poželjno je imati uplaćeno skijaško osiguranje. O troškovima liječenja u drugim državama bolje da ni ne govorim!
Osnovna je stvar da se uvijek oslanjate na vanjsku, odnosno donju skiju! U tom ćete slučaju vi kontrolirati skije na način da će se ona saviti i sama usmjeravati u pravcu u kojem vi želite ići. Pri tome, imajte na umu kako će se izrazito narušiti ravnoteža. Stoga je potrebno odvojiti radnje donjeg (nogu) i gornjeg dijela tijela (trup i ruke). Iako je to integrirani pokret svih dijelova vašeg tijela, noge su na neki način zadužene za skretanje, a gornji dio tijela za održavanje ravnoteže – samim time je i dobar asistent prilikom pritiska na skije!
Ono što želim reći jest, da u velikoj većini slučajeva viđam skijaše koji rotacijom trupa u smjeru kretanja pokušavaju usmjeriti skije – „na silu“. To iziskuje puno snage i na kraju krajeva nemogućnost kontrole pri kojoj se vrlo lako može ozlijediti. Stoga, neka vam uvijek potkoljenica bude u dodiru sa jezikom skijaške cipele, trup tijela prema naprijed i lagano otklonjen prema vanjskoj/donjoj skiji, a koljena postavljena u smjeru u kojem želite ići. Tako ćete lakše moći kružnim pokretima nogu, skrenuti u zavoj!
Povrtak u školu – skijanja
Obzirom da je teško riječima dočarati kako i na koji način pravilno skijati te si olakšati izvođenje zavoja, najbolja je preporuka da ako osjetite da još uvijek niste na željenoj razini odete do obližnje škole skijanja te se prijavite za nekoliko individualnih satova što posebno preporučam odraslim osobama. Grupni satovi su pravi izbor ako imate dijete koje ne zna ili još uvijek ne skija na način na koji biste htjeli. Ako sami niste učitelj skijanja, velika je vjerojatnost da ćete sami sebe, ali i vlastito dijete, mučiti vlastitim metodama umjesto da to riješite u par sati poduke.
Ali, glavno pitanje koji si brojni skijaši postavljaju čiju školu skijanja odabrati? Talijansku, austrijsku, francusku…? Moj je odgovor – Hrvatsku! Bez obzira na pojedine negativne slučajeve o našim školama za koje ste možda čuli od poznanika, rekao bih da je to je isključivo statistika! Zašto? Obzirom na veliki broj osoba, a govorim o tisućama polaznika koje pohađaju u zimskim praznicima hrvatske škole skijanja, statistički gledano, velika je mogućnost da se dogodi poneki neželjeni slučaj!
Pri tome ne mislim na velike nesreće, već isključivo na pojedina nezadovoljstva roditelja s određenim učiteljima i školama. No, uspoređujući razne škole iz drugih zemalja, s odgovornošću tvrdim da naše škole imaju dovoljno kvalitetan, ako ne i kvalitetniji i obrazovaniji kadar od domicilnih inozemnih škola. Također, tu je i „jezik“ kao dodatan problem prilikom davanja informacija u smjeru učitelj-učenik i obratno!
Međutim, kao i u svim strukama pa tako i učitelji skijanja moraju imati licencu za rad koju u Hrvatskoj izdaje HZUTS (Hrvatski zbor učitelja i trenera sportova na snijegu). Kako bi ostvarili tu licencu, moraju položiti velik broj praktičnih i teoretskih ispita, odraditi praksu i biti prisutni na seminarima u periodu od svake tri godine.
Na skijalištima se znaju pojaviti i osobe bez ostvarene licence i predstavljati se učiteljima skijanja te samim time narušavaju struku i ugrožavaju vas i vašu djecu. Na vama je da slobodno bez ustručavanja provjerite ima li odabrani učitelj licencu učitelja skijanja. Kako prepoznati koji učitelj ima licencu? Postoji nekoliko rangova licenciranih osoba koji su ovlašteni provoditi obuku škole skijanja:
- PRIPRAVNIK UČITELJA
- UČITELJ SKIJANJA
- MEĐUNARODNI UČITELJ SKIJANJA (ISIA licenca)
- DEMONSTRATOR SKIJANJA
Sve osobe koje su jednog od ovih rangova moraju imati istaknuti amblem na skijaškoj jakni. Uz sebe bi uvijek trebali nositi člansku iskaznicu na kojoj je istaknuta godina važenja licence. Prema tom vrlo je jednostavno provjeriti tko radi s Vama ili vašom djecom.
U svakom slučaju bilo da ste u inozemstvu ili u Hrvatskoj! Uživajte spuštajući se niz bijele padine!
I slobodno komentirajte, možda ću Vam moći pomoći kratkim savjetom!
Foto: Hrvatski skijaški Demo Team