Vrlina ili mana: Što znači kad vam kažu da ste jako osjetljivi?

djevojka, soba, samoca, Shutterstock 589723148

Iako se rijetko spominje, visoka senzitivnost kod ljudi zapravo predstavlja urođenu osobinu koja se pojavljuje kod čak 15-20% ukupne svjetske populacije.

Osim kod ljudi, ova osobina je pronađena i kod drugih živih bića (ptice, ribe, psi, konji itd.) i zapravo je predstavljala posebnu strategiju preživljanja kroz pojačanu osjetljivost i intuitvnost. Drugim riječima, kroz pojačanu osjetljivost bilo je primjerice moguće uočiti koja je hrana sigurna za pojesti a koja ne, uočiti neprijatelja itd.

Istraživanje Stephena Suomija na rezus majmunima koji su rođeni s ovom osobinom pokazalo je da oni imaju niži nivo serotonina („hormon sreće“) koji se dodatno smanjuje pod utjecajem stresa. Ta ista genetska varijacija pronađena je i kod ljudi.

Ljudi s ovom osobinom imaju osjetljiviji živčani sustav što znači da je njihov prag za osjetilne informacije koje primaju izvana niži pa će tako primjerice oni puno intenzivnije doživjeti neke normalne promjene u okolini (buku, toplinu, količinu svjetlosti i slično), imat će veću svijest o unutrašnjem emotivnom stanju i tjelesnim senzacijama, te će bolje zapažati suptilne promjene u svojoj okolini. Neka istraživanja su također potvrdila da su ovi ljudi upravo zbog specifičnosti živčanog sustava više podložni i depresiji.

Obilježja visoko senzitivnih ljudi

Kako je objasnila dr. Elaine Aron koja je i uvela pojam HSP (highly sensitive person), za ove ljude karakteristično je da duboko procesuiraju informacije – bilo svjesno ili ne. Budući da obraćaju pažnju na sve oko sebe često su pretjerano stimulirani što ih umara – upravo iz tog razloga im treba svojevrsno povlačanje i mir.

Imaju snažnu empatiju spram drugih i duboko proživljavaju tuđe osjećaje.

Za visoko osjetljive ljude karaktersitična je i dobra intuicija koja je rezultat dubljeg procesuiranja informacija i njihovog povezivanja s prošlim iskustvima. Čak i njihova „pretjerana emotivnost“ koju većina ljudi doživljava negativnom u kontekstu logičnog razmišljanja, pokazala se kao dobra strategija pamćenja situacija i učenja iz njih. Drugim riječima, lakše ćemo zapamtiti i naučiti nešto iz situacije koja je emotivno obojana, nego iz neke prema kojoj smo ravnodušni.

Reese Witherspoon koristila je ovu tehniku kako bi kontrolirala napade panike prije snimanja filma

Je li visoka osjetljivost vrlina ili mana?

Visoka osjetljivost je prvenstveno urođena, nasljeđena osobina koja nam govori o osjetljivosti nečijeg živčanog sustava. Baš kao što ne možemo mijenjati svoju visinu tako ne možemo ni ovu osobinu. I baš kao što nam nekada visina može biti prednost ili mana (npr. ako smo niski to ćemo smatrati prednošću dok putujemo avionom ali manom ako se želimo baviti košarkom) ista je situacija i s visokom osjetljivošću. U pojedinim situacijama nam ona može koristiti a u pojedinim nam može biti prilično otežavajući faktor. Sve ovisi o situaciji ali u konačnici i našem nošenju s ovom osobinom. Baš kao što s visinom moramo prihvatiti da se možda nećemo moći profesionalno baviti košarkom ili manekenstvom tako i ljudi s ovom osobinom trebaju prihvatiti da je njihovom živčanom sustavu potreban svojevrsan oporavak kada je pretjerano izložen iskustvima. Trebaju prihvatiti da ono što će većini ljudi biti normalno njima može biti preplavljujuće.

Najveća cijena pretjerane osjetljivosti jest upravo ta preplavljenost koja izuzetno umara i zahtjeva svojevrsno povlačenje i „punjenje baterija“, češće nego kod drugih ljudi koji nemaju ovu osobinu. Također osoba zbog pojedinih iskustva može početi generalizirati i postati anksiozna oko budućih događaja. Baš zato je važno prepoznati ovu osobinu i voditi brigu o sebi.

S druge strane, ovi ljudi su savjesni, vode računa o drugima, dobri su u detaljima i intuicija im uvelike može koristiti u životu i radu.

Budući da je u današnjem društvu možda popularniji agresivniji pristup (što dakako ovisi i o kulturi kojoj pripadamo), visoko senzitivne osobe će se možda osjećati loše jer nemaju takav pristup. S druge strane ako konstantno dobivaju poruke okoline da su „preosjetljivi“ i da bi to trebali promijeniti kod sebe, mogu se osjećati neprihvaćeno.

Kako preoznati visoku osjetljivost?

Slijedeće natuknice mogu vam biti smjernica da prepoznate visoku osjetljivost kod sebe ili drugih:

  1. Kada ste bili dijete roditelji/odgajatelji/učitelji su vas smtarali osjetljivim
  2. Imali ste (i još uvijek imate) bogat unutarnji život
  3. Lako vas preplave jaki zvukovi (poput sirene), intenzivni mirisi, jaka svjetla, grubi materijali
  4. Izbjegavate nasilje u filovima/serijama jer vas izuzetno uznemire
  5. Važno vam je izbjeći preplavljujuće situacije
  6. Imate potrebu povući se od svijeta kada vam je svega previše
  7. Uživate u delikatnim mirisima, okusima, zvukovima, umjetnosti

Kako se napuniti?

Prihvatiti sebe takvog kakav jest: Ako možemo prihvatiti svoju visinu i druge osobine koje ne možemo mijenjati, tada bi trebali i ovu osobinu shvatiti kao biološku, normalnu i neutralnu. Postoji kontekst gdje će ova osobina biti više ili manje korisna, no u svakom slučaju ona je normalna i odlika je živčanog sustava.

Zašto emocije gledamo kao slabost? „Pod tepih“ – način nošenja s neugodnim emocijama

Ukoliko postoji opcija da se zaštitite od stvari koje su za vas stresne i uznemiravajuće, tada je to neophodno i učiniti. Ovo vrijedi za sve ljude no kod osoba koje su visoko osjetljive je izuzetno važno. Ako ne možete izbjeći strasnu situaciju tada u trenutku možete koristiti vizualizaciju koja će vam pomoći da se disocirate te naći strategiju poslije koja će vam pomoći da se ustabilite

Povlačenje i oporavak

Nastavno na prethodnu točku, kada osjećate preplavljenost vodite računa o vremenu za sebe koje će vam pomoći da „napunite baterije“. Hoće li to biti šetnja prirodom, ostanak kod kuće, topla kupka, masaža ili nešto treće – sve ovisi o vama.

Vođenje računa o fiziološkim potrebama

S obzirom na osjetljivost sustava, imajte na umu da je vašem organizmu jako bitan redovit san, prehrana i odmor. Dovoljno sna, dovoljno hrane i tekućine su neophodni da bi vaš organizam normalno funkcionirao. Disbalans može znatno doprinjeti crpljenju vašeg organizma. Tjelovježba je također važna jer služi kao svojevrsni ventil putem kojega otpuštamo sve loše što nam se dogodilo.

Podrška okoline

Okružite se ljudima koji vas razumiju i podržavaju. Hoće li to biti prijatelji, obitelj, partner ili pak stručna osoba – samo je važno da znate da niste sami i da imate osobu od povjerenja.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!