Sezamom ukrotite dijabetes

sezam1.jpg

Znate li otkuda dolazi izraz "Sezame, otvori se!"? Kada govorimo o sezamu, mislimo na sitne sjemenke koje rastu u mahuni. Jednom kada ta mahuna sazrije, naprasno se otvara, a sjemenke doslovno eksplozivno ispadaju iz nje.

Prije nego što razvije dijabetes tipa 2, većina ima stanje zvano predijabetes, u kojem je razina šećera povišena, ali nedovoljno visoka kako bi se klinički mogla postaviti dijagnoza dijabetesa. Ovo stanje sa sobom povlači određene zdravstvene opasnosti, no ako reagiraju, pogođene osobe mogu znatno smanjiti svoj rizik od razvijanja dijabetesa. Primjerice, ako samo smanje svoju tjelesnu masu za sedam posto (što odgovara 30-minutnom vježbanju pet dana tjedno), mogu sniziti svoj rizik za čak 58 posto.

Osim redovitog vježbanja, od velike je važnosti i prehrana, koja mora imati određena pravila za osobe s dijabetesom ili predijabetesom. Mnogi će tako posegnuti za cjelovitim žitaricama, orašastim plodovima i sjemenkama koje su izuzetno korisne za dijabetičare, a nedavno su stigle i dobre vijesti vezane za konzumaciju sjemenki sezama.

Nedavno je istraživanje, objavljeno u časopisu Journal of Food Research pokazalo kako su osobe s predijabetesom koje su svakodnevno uzimale ekstrakt ligninga iz sezama snizile razinu kolesterola i poboljšale svoje glikemijsko stanje ovom navikom. Točnije, istraživači su skrenuli pažnju na "statistički značajno smanjenje LDL-a [štetnog kolesterola], ukupnog kolesterola i OGTT glukoze".

Samo jedna četvrtina šalice sezamovih sjemenki tijelu osigurava 73,5 posto dnevne potrebe bakra, 44,5 posto mangana, 31,5 posto magnezija te 18,6 posto cinka. Ovi su minerali izuzetno bitni za dijabetičare, a obzirom da su promjene u metabolizmu ovih nutrijenata povezane s hiperglikemijom i otpornošću na inzulin.

Kako uključiti sezam u prehranu? Savjetuje Zaklada georgea Mateljana…

  • dodajte sezamove sjemenke u tijesto za domaći kruh, peciva, muffine, pa čak i kekse
  • dodajte ih brokuli koju ste skuhali na pari i pokapali limunovim sokom
  • pastu od sezama (tahini) premažite preko integralnog komada kruha ili tosta. Dodajte malo meda ako želite slatki obrok, tj. miso ako želite slani obrok
  • tostirajte sezam, dodajte rižin ocat, sojin umak i usitnjen češnjak – imate ukusni preljev za salate, povrće ili tjesteninu
  • probajte miso piletinu sa sezamom i špinatom.

K. Pužar

 Prati nas na Viber Public Chatu!