Istražujemo – kako zaustaviti noćno mokrenje za dobar san

Mokrenje

Buđenje tijekom noći radi pražnjenja mjehura, više od jednog puta, nije nimalo zdravo. Taj problem se zove nokturija i može značajno utjecati čovjekovo svakodnevno raspoloženje.

Nokturija ili nikturija veže se uz noćno mokrenje koje budi osobu iz sna kako bi išla isprazniti mokraćni mjehur. Često se uz nju javlja i nokturalna poliurija, tj. prekomjerna potreba za mokrenjem tijekom noći. Ona je stanje koje se češće povezuje sa starenjem i to podjednako kod oba spola, a uzrokuje poremećenu kvalitetu sna i pospanost u danu.

Do 80. godine, gotovo 80% ljudi ustat će barem jednom po noći kako bi otišli mokriti. No osim starijih, nokturija pogađa i znatan broj mlađih osoba te se pretpostavlja da taj postotak iznosi otprilike 13-20% do 50. godine. Istraživanja su pokazala da nokturija, zbog utjecaja na fizičko i psihičko stanje, povisuje rizik za druge bolesti, padove i frakture te smanjen životni vijek.

Postoji mnogo faktora koji doprinose pojavi nokturije, a istovremeno se može poklopiti više njih kao uzročnici. Uzročnici se dijele u tri glavne skupine, a to su: smanjeni volumni kapacitet mokraćnog mjehura, povećan unos tekućine i povećano stvaranje mokraće. Danas mnogo pacijenata oklijeva priznati da imaju problem s prekomjernim mokrenjem što vodi do kašnjenja u postavljanju dijagnoze i početku terapije. Za većinu ljudi buđenje zbog mokrenja do 3 puta tijekom noći predstavlja zanemariv problem. Često ga pripisuju procesu starenja iako možda postoji opcija liječenja novonastalog stanja.

Kako osigurati miran san

Prije dijagnostičkih postupaka, preporuča se voditi dnevnik mokrenja najmanje tjedan dana. On će vašem liječniku pomoći da utvrdi obrazac uzimanja tekućine i broja mokrenja. Za točnije rezultate donosimo vam 6 savjeta kako zaustaviti nokturiju. Oni se vežu uz naše svakodnevne navike koje često mogu biti razlog buđenja tijekom noći radi pražnjenja mjehura.

Pijenje prije spavanja – organizmu je u prosjeku potrebno oko 3 sata da vodu koju popijete probavi do mjehura. Stoga ako ju pijete blizu vremena odlaska u krevet ili kroz noć, veće su šanse da će se vaš mjehur napuniti i probuditi vas. Kako bi to izbjegli, vodite računa da vaše posljednje piće bude 2-4 sata prije odlaska u krevet. To je dovoljno vremena da tijelo probavi tekućinu dok ste budni. Organizmu je u prosjeku potrebno oko 3 sata da vodu koju popijete probavi do mjehura.

Foto: mojmjehur.hr

Izbjegavanje alkohola navečer i kroz noć – alkohol povećava obujam punjenja mjehura i to se nastavlja nakon što prestanete s konzumacijom. On također smanjuje i utječe na kvalitetu vašeg sna, stoga su i veće šanse da će vas vaš mjehur probuditi usred noći.

Izbor hrane – nažalost neka hrana koju volimo jesti navečer može uzrokovati punjenje mjehura pa samim time i buđenje tijekom noći. Hrana koja u sebi sadrži mnogo tekućine jesu juhe, sočno voće, sladoled, jogurt, mlijeko itd. Također, pomoći će i ako izbjegavate slanu i pikantnu hranu kao dio posljednjeg obroka u danu jer ona stvaraju žeđ zbog čega su i veće šanse da ćete htjeti nešto popiti.

Kofein – loša vijest za sve ljubitelje jakih jutarnjih kava. No, kofein povećava količinu urina u vašem mjehuru i taj efekt na njega može utjecati i 10-12 sati nakon što ste ga popili. Na primjer kasna jutarnja kava na mjehur može imati utjecaj i kasno navečer. Ono što se preporuča je kavu popiti odmah ujutro i izbjegavati je tijekom ostatka dana. Ako nikako to ne možete izvesti, probajte se okrenuti bezkofeinskoj kavi ili biljnim čajevima (zeleni čaj).

Lijekovi – oni se najčešće konzumiraju s vodom kako bi ih lakše mogli probaviti ili progutati. Isto tako većina ljudi ih po napomeni liječnika pije navečer, no upravo ta čaša vode koju popijete može utjecat na vaš mjehur i buđenje tijekom noći. Ako uzimate lijekove navečer i radi toga se budite po noći, bilo bi korisno razgovarati s doktorom oko promjene vašeg rasporeda konzumiranja lijekova.

Noge u zrak – tekućina se u vašim nogama može nakupljati tijekom cijelog dana. U trenutku kada legnete sva ta tekućina se vrati nazad u tijelo do vašeg mjehura. To je najčešći razlog zašto nekad, nakon cijelog dana na nogama imate natečene zglobove i gležnjeve na nogama. Rješenje ovog problema je na par sati poslijepodne ili prije spavanja, držati noge horizontalno, odnosno ležati. U toj poziciji možete raditi vježbe sa stopalima gore dolje ili nositi kompresijske čarape koje se trebaju navući odmah ujutro prije početka kretanja.

Osim navedenih savjeta postoje dvije pogreške koje mnogi svakodnevno čine, a znatno utječe na snagu i volumen njihovog mokraćnog mjehura. Ako ste jedni od onih koji mjehur prazne za svaki slučaj, prestanite s tom navikom. Ona smanjuje snagu mjehura za zadržavanje tekućine tijekom noći, stoga se preporuča da praznite mjehur onda kada je to stvarno potrebno. Isto tako, ako ne pijete dovoljno tekućine mjehur se neće istezati i širiti koliko bi trebao tijekom dana. Zato nećete moći ni zadržati puno tekućine po noći dok spavate.

Prekomjerno aktivni mokraćni mjehur

Ako ste primijenili navedene savjete te se i dalje budite radi pražnjenja mjehura, vrijeme je za posjet liječniku. Upravo je nokturija jedan od osnovnih karakterističnih simptoma koji se javljaju kod prekomjerno aktivnog mokraćnog mjehura (PAMM). Ovaj problem često ima značajan utjecaj na kvalitetu života te, prema istraživanjima, pogađa oko 13% žena i 11% muškaraca, a šansa za njegovim pojavljivanjem se povećava kako starimo.

Prekomjerno aktivni mokraćni mjehur bolesnicima predstavlja svakodnevni i cjelodnevni problem, što  utječe na sve životne aspekte. Tako se smanjuje radna produktivnost i utječe na mentalno zdravlje pojedinca koji izbjegavaju dulje izbivanje iz poznatog okruženja, najčešće vlastitog doma. Isto tako, pogođeni bolesnici imaju veću stopu erektilne disfunkcije te općenito smanjenu seksualnu želju.

Zbog toga se kod njih često javljaju epizode depresije, povlačenje iz društvenih zbivanja te smanjenje socijalnih kontakata. Često troše vrijeme i energiju planirajući svaki izlazak iz kuće prema dostupnim toaletima. Upravo zato je vrlo bitno na vrijeme prepoznati simptome i javiti se svome liječniku kako bi započela obrada i liječenje.

Foto: mojmjehur.hr

Sindrom prekomjerno aktivnog mjehura pogađa više od 400 milijuna ljudi diljem svijeta, a dvije studije su pokazale da otprilike svaka šesta osoba starija od 40 godina ima tegobe s PAMM-om. Ako ste mislili da ste sami u ovome, doista niste. Za sve informacije, savjete i konzultacije posjetite mojmjehur.hr i nemojte dozvoliti da vaš mjehur diktira vaš život.

Sadržaj nastao u suradnji s Astellas Pharmom.

 Prati nas na Viber Public Chatu!