Zima, pandemija i sezonska depresija... Kombinacija je izazovna, a evo kako se nositi s njom

depresija

Dani su kratki, temperature su niske, a čini se da stiže i vrijeme kada "napada" sezonska depresija.

Zmska depresija predstavlja sezonski poremećaj ponašanja. Ovaj poremećaj je i medicinski priznat, a odnosi se na poremećaje raspoloženja praćene povremenom depresijom tijekom zimskih mjeseci. Zimska depresija javlja se u kasnu jesen ili zimu, u većini slučajeva prolazi negdje oko veljače, službeni naziv joj je sezonski poremećaj raspoloženja.

Čimbenici rizika za razvoj zimske depresije su: život u oblačnim krajevima s malo sunčanih dana, vezanost za kuću ili druge zatvorene prostore, te rad noću ili u različitim smjenama.

COVID-19 i pandemija: “Recept za depresivne epizode i anksioznost"

Stručnjaci kažu da i ova pandemijska zima može utjecati na probleme kod mnogih:

"Ako ste već osjećate loše, uz pandemiju, to je put do depresije za mnoge", ističe psiholog Adam Borland.

Savjeti kako se boriti sa sezonskim afektivnim poremećajem i pandemijom

Ako vas muči sezonski poremećaj ali ste i anksiozni radi pandemije, stručnjaci nude nekoliko savjeta kako si pomoći.

Zadržite rutinu

Važno je imati dnevnu rutinu, posebno kada vas preplavljuju osjećaji, navodi Borland te dodaje: "To se odnosi na male ciljeve kojima možete težiti svakog dana. Pa ako se probudite anksiozni odmah misli usmjerite na te male zadatke, a kako ih obavite tako ih križajte. Upravo to može značiti veliku razliku. Cilj može biti da se nakon buđenja istegnete i vježbanje disanje 10 minuta. Kao što vidite ne radi se o nečem nedostižnom, ali vam može pomoći da započnete dan na ispravan način".

Osjećate se umorno? Ovi jednostavni trikovi pomoći će da cijeli dan imate puno energije

Terapija svjetlom

Ova je terapija odličan način oslobađanja od sezonske depresije (sezonskog afektivnog poremećaja), i to korištenjem umjetnog svjetla koje oponaša prirodno svjetlo, a vi ste mu izloženi. Uz ovu terapiju, Borland savjetuje da koristite i glazbu, onu opuštajuću, a pritom možete zamišljati da ste na plaži.

Krećite se

Fizička aktivnost je važan oblik mentalnog zdravlja, a stručnjak navodi kako to ne mora značiti da idete svakog dana u teretanu već možete hodati, plesati ili vježbati uz kratke video uratke s društvenih mreža.

Prakticirajte svjesnu meditaciju

Dokazan način za smirivanje simptoma depresije i anksioznosti je svjesna meditacija jer pomaže da se fokusirate na trenutak, bez da vam misli vrludaju po nekim prošlim događajima. Ako imate problema s meditacijom, savjet je da krenete malim koracima pa započnite s vježbama disanja.

Napravite listu aktivnosti

Ako napravite plan zabavnih aktivnosti, tako možete smanjiti osjećaj svakodnevnog stresa. Dok pandemija nameće ograničenja, stvaranje takvih planova može pomoći. Odabrite aktivnosti koje možete uraditi sami, ako niste u mogućnosti prisustvovati većim skupinama. Možete otići u kini, na plivanje, kazalište ili klizanje!

Malo nostalgije je dobrodošlo

Dobar je osjećaj gledati serije koje vas vraćaju u djetinjstvo, ili se prisjetiti omiljenih filmova. Emisije, komedija ili vama dragi film pružit će vam osjećaj topline i ugode.

Plačete li često ili ne plačete uopće - znate li koliko je plakanja zdravo?

Potražite stručnu pomoć

Nemojte bježati od pomoći, a na raspolaganje imate brojne stručnjake koji znaju puno više od vas o tome što vas muči i mogu vam pomoći kako da se nosite s negativnim osjećajima,

Koji su simptomi zimske depresije?

Većina ljudi tijekom zime slabijeg je raspoloženja, no neke hvata i prava depresija sa sljedećim simptomima:

  • dugotrajna potištenost ili bezvoljnost (lat. depressio=potištenost)
  • slabija koncentracija,
  • gubitak energije,
  • poremećaj spavanja, najčešće u vidu povećane potrebe za snom,
  • smanjena druželjubivost, osjećaj usamljenosti i napuštenosti,
  • smanjeni spolni nagon i
  • pojačana želja za slatkim, osobito u večernjim satima.

Sumnjate li na depresiju, u svakom slučaju trebali bi se obratiti liječniku i/ili psihoterapeutu. U kombinaciji s psihoterapijskim tretmanom, osoba može bitno smanjiti navedene simptome ili ih u potpunosti otkloniti. Kod privremene potištenosti mogli biste se koristiti nekim tehnikama samopomoći koje su se pokazale djelotvornom.

A. A.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!