Zdravlje

Zdravlje

Ove tri stvari štete muškoj plodnosti – a nisu mobilni telefoni

Shutterstock

Iako su istraživanja sugerirala da mobiteli smanjuju broj spermija, mnogo je u njima nedostataka. Zato možete promijeniti tri jednostavne stvari kako biste povećali broj i zdravlje spermija

Vijesti o poznatima koji postaju očevi u dobi kad bi već komotno mogli biti djedovi dovela je do lažne ideje o muškoj plodnosti – da joj dob ne šteti.

To je porekla studija objavljena 2007. u časopisu Andrologia, u kojoj je sudjelovalo više od 6000 muškaraca, a koja je pokazala da sa starenjem opada broj spermija. Primjerice, muškarci u dobi od 55 godina imali su više nego upola manje spermija od onih u dobi od 30 do 35 godina.

Ova četiri znaka upozoravaju na opasni srčani zastoj

Loša vijest je da se ne radi samo o starenju, već bez obzira na dob, ukupni broj spermija i zdravlje istih opada.

Sve je manje spermija

Veliko istraživanje objavljeno u časopisu Human Reproduction Update analiziralo je 223 studije od 1973. do 2018. godine te se došlo do zaštršujućeg otkrića. Broj spermija opao je u tom periodu za 68 posto, a koncentracija spermija za 51,6 posto, s najvećim padom nakon 2000. godine, kada je došlo do pada od 2,6 posto u koncentraciji sperme svake godine.

Osim količine važna je i njihova pokretljivost te morfologija (njihov oblik i jesu li strukturno zdravi).

Shutterstock

Ovo opadanje količine sperme zabrinjava. Jedan od šest parova ima poteškoća sa začećem, pri čemu je muška neplodnost faktor u polovici slučajeva, rekao je za Daily Mail prof. Rob Galloway.

Jesu li krivi mobiteli?

Studija o kojoj se mnogo govorilo u časopisu Andrology preneđena je u brojnim medijima, a naslovi su bili više nego zabrinjavajući. Tim iz Švicarske otkrio je da ste, ako ste telefon koristili više od 20 puta dnevno, imali 21 posto manji broja spermija u usporedbi s onima koji su ga koristili manje od deset puta dnevno.

Prije nego što se odreknete mobilnog telefona, dopustite mi da objasnim što ova studija nije pokazala. Iako je broj spermija bio niži, još je bio daleko iznad razina koje ugrožavaju plodnost, rekao je prof. Galloway.

Istaknuo je i kako je studija proučavala uzorke sjemena muškaraca u dobi od 18 do 22 godine u centru za procjenu njihove fizičke podobnosti za vojnu službu. Ispunili su upitnike, između ostalog i o mjestu gdje obično drže svoj telefon. Iznenađujuće, za broj spermija je bilo nevažno drže li ga u torbi ili u hlačama. Ali ako je telefon oštetio spermu, sigurno bi više bili pogođeni oni koji su telefon držali u hlačama. Zato, ističe prof. Galloway, ovo istraživanje treba uzeti s rezervom.

Shutterstock

Korištenje mobilnih telefona također nije imalo utjecaja na zdravlja sperme. Zapravo, oni koji su telefon koristili više od 20 puta dnevno u usporedbi s manje od pet puta, imali su bolju pokretljivost spermija i normalnu morfologiju. To bi moglo biti slučajno, ali to je još jedan upitnik o studiji, ističe prof. Galloway.

Što ipak utječe na spermu?

Ono što znamo, kaže profesor, je da oksidativni stres oštećuje DNK spermija i smanjuje broj spermija te razinu testosterona. Sve što utječe na bilo koji od ova dva čimbenika na populacijskoj osnovi doprinijelo bi smanjenju broja spermija.

Uzroci uključuju sve veću upotrebu plastike, rastuću razinu pretilosti, pušenje, alkohol, nedostatak tjelovježbe i lošu prehranu.

Što možete učiniti?

1. Gubitak težine

U studiji objavljenoj u Human Reproduction 2022., kada su muškarci s prekomjernom težinom (mnogi od njih do 15 kg iznad zdravog BMI-a) krenuli na osmotjednu niskokalorijsku dijetu (800 kalorija dnevno), broj njihovih spermija povećao se za 50 posto .

Ovo su znakovi da ne unosite dovoljno masnoća u organizam (da, može ih biti premalo)

Ta poboljšanja ostala su godinu dana kod muškaraca koji su zadržali gubitak težine, ali ne i kod muškaraca koji su vratili težinu.

2. Vježbanje

Kad su muškarci koji su dolazili u kliniku za neplodnost dobili intenzivan režim vježbanja, broj njihovih spermija povećao se za 21 posto u usporedbi s onima koji nisu vježbali, prema studiji iz 2015. objavljenoj u časopisu Reproduction. Radili su kombinaciju kardiovaskularnih vježbi i vježbi snage. No, vježbe nisu ukključivale bicikl jer pritisak sjedala na testise izravno oštećuje spermu.

3. Dijeta

Ovo se odnosi na konzumiranje hrane za koju je dokazano da smanjuje oksidativni stres. Godine 2018., American Journal of Clinical Nutrition izvijestio je da je konzumacija 60 grama miješanih orašastih plodova jednom dnevno tijekom 14 tjedana povećala broj spermija i pokretljivost muškaraca te smanjila znakove oštećenja DNK.

Druga istraživanja su pokazala da uzimanje ribljeg ulja može poboljšati pokretljivost spermija kod neplodnih muškaraca.

N. M.

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo