5 ključnih koraka za uvođenje bezglutenske prehrane

Dorucak, keksi, zena jede, zdrava hrana

Za osobe koje se moraju pridržavati bezglutenske prehrane kod odabira bezglutenskih namirnica vrijede sva načela pravilne prehrane koja vrijede i za zdravu populaciju: uravnoteženost, umjerenost i raznolikost!

Celijakija - bolest s "tisuću lica"

Uvođenje bezglutenske prehrane najlakše je provesti pomoću pet ključnih koraka:

1. Zapamtiti u kojim žitaricama postoji gluten: pšenica, ječam, raž i zob te njihovi hibridi i različiti oblici kao što su spelt, durum, pir, kuskus, krupica, mekinje i klice.

2. Uz rižu i kukuruz kao uobičajene žitarice u tradicionalnoj, ali i bezglutenskoj prehrani mogu se uključiti i ostale, manje zastupljene žitarice poput prosa, tefa i sirka te, sve popularnije, pseudožitarice: amarant, kvinoja i heljda.

Integralne žitarice: zašto birati ječam, raž i amarant?

3. Savjetuje se izbjegavati različite proizvode koji u svom sastavu gotovo uvijek sadrže gluten koji ima ulogu stabilizatora, zgušnjivača ili kontaminanta nenavedenog u sastojcima proizvoda. Ovakvi proizvodi najčešće su mesne prerađevine (hrenovke, salme, paštete), gotova jela (smrznuta gotova jela, umaci, preljevi), slatkiši, čipsevi te mliječni proizvodi nekontroliranog podrijetla i prerađene namirnice kao što su kukuruzna krupica i brašno, sušeno voće, mješavine začina i instant proizvodi (kocke, instant juhe i umaci).

4. Svakodnevnu prehranu najbolje je zasnivati na svježim i jednostavnim namirnicama kao što su neprerađeno meso, riba, jaja te voće i povrće. Tim načinom kroz unos cjelovitih namirnica postiže se "sigurnija" i kvalitetnija prehrana.

5. Upoznajte se s asortimanom bezglutenskih proizvoda. Danas ti proizvodi nude odgovarajuću zamjenu gotovo svim proizvodima koji sadrže gluten (brašno, kruh, tjestenina, keksi te ostale slatke i slane grickalice).

Bezglutenski proizvodi dobra su alternativa no uvijek je bolje odabrati tradicionalna jela koja u svom receptu ne sadrže namirnice koje u svom sastavu imaju gluten, jela kao što su npr. meso na naglo i rizi-bizi, brudet ili gulaš s palentom, pečena piletina s krumpirom i povrćem te riba "na gradele“ s blitvom.

Što se celijakija ranije dijagnosticira, lakše je prihvatiti novi način prehrane no u konačnici stroga bezglutenska prehrana češće teže pada odraslim osobama nego djeci. Međutim, uz dobru informiranost, malo truda i kulinarske mašte prehrana bez glutena je moguća, štoviše, može biti izrazito kvalitetna i raznolika, čime se osigurava dugoročno zdravlje i "normalan" život svih oboljelih.

Redovno konzumiranje amaranta osigurava gubitak suvišnih kilograma

Saznajte više o autorici: Definicija hrane d.o.o.

 Prati nas na Viber Public Chatu!