Kako prepoznati manjak vitamina u tijelu?

vitamin, Shutterstock 216987982

Vitamini su esencijalne, male organske molekule koje su potrebne u relativno malim količinama, a u našem tijelu gotovo da nema procesa u kojem oni ne sudjeluju. Nedostatak samo jednog vitamina narušava metabolizam.

Postoji 13 vitamina koji svakodnevno utječu na ljudski organizam

Da bi naše tijelo moglo neometano funkcionirati, potrebno mu je svih 13 vrsta vitamina, od kojih svaki ima svoju ulogu. Sve vitamine možemo podijeliti na topive u vodi i one topive u mastima. Vitamini koji su topivi u vodi (vitamini B skupine, vitamin C) lako se tope u vodi te bez obzira da li ih naše tijelo iskoristi ili ne – oni se u konačnici izlučuju iz tijela putem urina. Stoga je iznimno važno da ih unosimo redovito, obzirom da ih naše tijelo nema mogućnosti skladištiti. Vitamini koji su topivi u mastima (vitamini A, D, E i K) se kumuliraju u tijelu, najčešće u masnim naslagama i jetri te se mogu skladištiti od nekoliko dana do nekoliko mjeseci.

Postoje određeni čimbenici koji dovode do nedostatka vitamina potrebnih za normalno funkcioniranje organizma – nepravilna prehrana, stroge dijete, nedovoljna tijelesna aktivnost, neumjerenost u alkoholu i pušenje, kao i trudnoća, dojenje, neučinkovita probava, određeni lijekovi te naravno – bolesti.

Povećajte unos vitamina u organizam

Bez obzira na to koji nam vitamin nedostaje, pravilnom prehranom te dodacima prehrani kada je potrebno, možemo povećati unos pojedinih vitamina u organizam. Iako postoji 13 vitamina koji su nam svakodnevno potrebni, samo jednog od njih je naše tijelo sposobno samo proizvesti, uz pomoć sunca – vitamin D. Ostale vitamine moramo unijeti putem hrane kao primarnog ili dodataka prehrani kao sekundarnog izvora vitamina.

Najčešći simptomi nedostatka vitamina su umor, nedostatak daha, vrtoglavica, blijeda ili žućkasta boja kože, nepravilni otkucaji srca, gubitak tjelesne mase, utrnulost i peckanje u rukama i nogama, mišićna slabost, neuravnoteženi pokreti, promjene raspoloženja, mentalna konfuzija i zaboravljivost.

Nedostaci pojedinih vitamina prikazani su u tablici:

Vitamin

Nedostatak

A

Degenerativne promjene na oku, psorijaza, akne, reproduktivni poremećaji, ulcerozni kolitis, ciroza jetre, gubitak apetita, oslabljeni imunološki sustav, vaginalne i respiratorne infekcije, probavne smetnje

B kompleks

Umora i manjak koncentracije, anemija i poremećaj imunološkog sustava, demencija, paranoja, depresije i promjene u ponašanju, osip i pukotine kože oko usana te sklonost infekcijama

C

Umor, promjene na koži, krvave desni, anemija, smanjena otpornost prema infekcijama, sporo zarastanje rana i fraktura, alergije, arteroskleroza, artritis, ćelavost, visoki kolesterol, kostobolja, hipoglikemija, stres

D

Bolovi u kostima, slabost te bol i grčevi u mišićima, prekomjerno znojenje, visok krvni tlak, slaba koncentracija, glavobolja, smanjena apsorpcija kalcija iz hrane

E

Kronično oboljenje jetre, nedostatak koordinacije pokreta, paraliza mišića odgovornih za pokrete očiju, motorički poremećaj govora, blaga anemija, neplodnost, očna mrena, hiperpigmentacija, smanjenje libida te sporiji rast djeteta.

K

Smanjenje gustoće kostiju, obilno menstrualno krvarenje, krvarenje iz nosa i zubnog mesa, potkožna krvarenja, pojava krvi u probavnom traktu i urinu, lako nastajanje modrica

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!