Kako si pomoći kod regeneracije hrskavice?

koljeno, hrskavica, Shutterstock 222642109

Hrskavice čine mekši dio kostura građenog od hrskavičnog tkiva, tj. od hrskavičnih stanica povezanih elastičnim elastinom i hijalinom.

Anorganskih tvari ima u hrskavici znatno manje nego organskih tvari. Kalcija hrskavica gotovo da i nema. Da se zglobna površina ne bi oštetila, u zglob se neprestano, a naročito u vrijeme opterećenja, luči sinovijalna tekućina za podmazivanje.

Bolesti zglobova uzrokovane degeneracijom zglobne hrskavice

Osteoartritis je najčešća bolest zglobova obilježena degeneracijom zglobne hrskavice i okolne kosti, što može uzrokovati bol i ukočenost. Oko dvije trećine svih ljudi starijih od 65 godina imaju fizičke znakove ove bolesti koji se mogu vidjeti na rendgenu, no mnogi za to ne znaju jer još ne osjećaju simptome. Kod drugih simptomi variraju od blaže boli kod promjene vremena, do teških bolova. Kada se hrskavica u zglobovima istroši, tada više nemate ili vam je ostalo samo malo ublaživača trenja između kostiju. To izrazito boli, a s vremenom će ovo trenje oštetiti zglob. To se može dogoditi bilo kojem zglobu, a najčešće zahvaća koljeno i kuk.

Liječenje bolnih stanja

Liječenje se uglavnom svodi na liječenje simptoma, a ne uzroka i često se koriste nesteroidni protuupalni lijekovi koji samo trenutno oslobađaju od boli. Glavni cilj terapije bi trebao biti odgađanje daljnje degeneracije hrskavice i pomoć pri njenoj regeneraciji. Danas se u tu svrhu često koriste glukozamin, kondroitin, hijaluronska kiselina, kolagen, antioksidansi i omega 3 masne kiseline.  Prirodni dodaci prehrani ne samo da vas oslobađaju boli – nešto sporije – već imaju potencijal zaustavljanja degeneracije koja uzrokoje bolove. A najbolje je što nemaju nikakvih nuspojava.

Osnovni sastav hrskavice

Glukozamin, hijaluronska kiselina i kondroitin sulfat čine osnovni sastav hrskavice i sinovijalne tekućine. Sintetiziramo ih sami, ali se mogu unositi i hranom i suplementima. Glukozamin je klasificiran kao aminošećer (točnije aminomonosaharid), u najvećem se dijelu nalazi u vezivnom tkivu i u hrskavici gdje je najznačajniji za proizvodnju hijaluronske kiseline, kondroitin sulfata i keratin sulfata. Osim što stimulira sintezu najzančajnijih komponenti hrskavice, on prevenira degradaciju hrskavičnih stanica kroz inhibiciju oksidacije lipida i proteina te smanjuje upalne procese. U mladosti imamo dovoljno ove tvari, ali starenjem je gubimo, što dovodi do oštećenja hrskavice, odnosno osteoartritisa. Iako ne može vratiti hrskavicu, može spriječiti daljnji nestanak, kao i ublažiti bol, otjecanje, ukočenost i škripanje u zglobovima. Ovo je važno, posebno za žene nakon menopauze, koje imaju veći rizik od osteoartritisa od muškaraca. Kondroitin sulfat djeluje sinergijski s glukozaminom te stimulira sintezu hijaluronske kiseline u sinovijalnim stanicama i dovodi do sinteze kolagena i proteoglikana, osnovnih komponenata nove hrskavice. Hijaluronska kiselina, uz glukozamin i kondroitin, smanjuje bol i poboljšava funkciju zgloba. Hrskavica morskog psa prirodni je izvor glukozamina i kondroitina te ima dokazano protuupalno djelovanje.

Uz glukozamin i kondroitin sulfat i drugi su se dodaci pokazali učinkovitima u zajedničkoj borbi. MSM (metil-sulfonimmetan) odličan je kod bolova u zglobovima, većinom zato jer sadrži sumpor. Kada govorimo o prirodnim sastojcima koji sadrže sumpor, tu je i bromelain, enzim iz ananasa koji ima protuuplna svojstva. Bromelain također stiulira proizvodnju plazmina, enzima koji rastvara krvne ugruške, a što zauzvrat smanjuje otjecanje. U liječenju bilo kojeg upalnog stanja, kao artritisa, ne treba nikada zaboraviti kralja među antiupalnim sastojcima, a to su omega 3 masne kiseline.

Zaklada za artritis preporučuje bar 2 riblja obroka tjedno, a pogotovo one koji uključuju ribu bogatu masnim kiselinama, kao na primjer losos, skušu i srdele. Visokokvalitetni dodaci ribljeg ulja također su odličan način unošenja kvalitetnih omega 3 masnih kiselina. Jednako tako, đumbir i kurkuma imaju analgetska i protuupalna svojstva.

Ako imate artritis, vježbajte! Umjereno vježbanje ojačat će mišiće oko zglobova i može pomoći u otklanjanju boli, a da ne spominjemo dobrobiti koje vježba donosi za opće stanje organizma i raspoloženje! Odaberite lagane i meke pokrete koji ne stvaraju stres za zglobove, primjerice tai chi ili aerobik u vodi.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!