Pitaj Borisa: Kako se nositi s lažljivim zaposlenikom? - Ordinacija.hr

Kolumnisti i blogeri: Razvoj osobnosti

Pitaj Borisa: Kako se nositi s lažljivim zaposlenikom?

Pitanje

Poštovani Borise, redovito pratim Vaše odgovore. Kako sada i ja imam jedan problem, i to poslovne prirode, odlučio sam se javiti. Radi se o tome da sam zaposlen u velikoj kompaniji, a u ulozi sam direktora dok je ispod mene direktno 12 ljudi. Kao i u svakoj ekipi i mi imamo uobičajenih problema, a moj se najčešće u zadnje vrijeme svodi na taj da sam gotovo siguran da mi jedan od zaposlenika kontinuirano laže. Nisam baš presretan zbog toga, pogotovo jer mislim da za tim nema potrebe i da može sa mnom uvijek razgovarati i reći mi kako stvari stoje, no očito ta druga strana misli drugačije. Radi se o primjerice razlozima kašnjenja na posao, do izlika zašto neki posao nije završen u roku i slično. Ne znam kako se postaviti u toj situaciji i što učiniti.

Hvala na odgovoru,

Hrvoje

Odgovor

Laganje na radnom mjestu se događa dosta često. To može biti bezazlena laž, velika laž, nategnuta istina ili jednostavno ne davanje potpunih odnosno prešućivanje svih relevantnih informacija. Osim na radnom mjestu ljudi često znaju lagati i već na samom početku kod javljanja za određeno radno mjesto, počevši tako od samog životopisa.

Zaposlenik koji je lažov može uzrokovati ne samo zakonske probleme već se u organizaciji može odraziti i na moral drugih zaposlenika. Možda ste čuli razne priče o tome kako prepoznati da li osoba laže, no kako je mnogima neugodno razgovarati sa svojim nadređenim, zaposlenik može izgledati kao da laže čak i kada ne laže.

Na nekoliko stvari je dobro obratiti pažnju:

  • procijenite tipično uobičajeno ponašanje zaposlenika (ako se ponaša suprotno tome kada ga nešto pitate, veća je vjerojatnost da laže)
  • fokusirajte se na detalje kod ispitivanja (većina ljudi ne razrađuje svaki detalj svoje izjave)
  • prekinite ga dok izjavljuje svoju priču nekom drugom temom pa se onda opet vratite na nju (veća je vjerojatnost da ćete defokusirati lažljivog zaposlenika i uhvatiti ga na grešci)
  • ako zaposlenik daje nejasne izjave (“ne znam točno na što misliš..”, “bio je jako užurban dan…” i slično).
  • ako učestalo ponavlja pitanja ili fraze kako bi dobio na vremenu za odgovor
  • ako je osoba nemirna, brzo dodiruje oči ili usta i slično
  • ako sjedi potpuno mirno ili pomiče samo jedan dio tijela (jednu nogu ili ruku)
  • ako vas zaposlenik kontinuirano gleda ravno u oči

Što ako nakon ovoga zaista sumnjate da osoba laže?

1. Prikupite dokaze

Nemojte se suočavati s lažljivim zaposlenikom na licu mjesta, najbolje je da pričekate, duboko udahnete i počnete skupljati činjenice. Sve činjenice koje skupite moraju biti napismeno ili putem e-maila. Uzmite si dovoljno vremena za praćenje ponašanja zaposlenika.

2. Konfrontirajte se licem u lice

Budite profesionalni i potrudite se da se tako i ponašate. Ostanite mirni i nemojte voditi razgovor kao ispitivanje, sačuvajte dostojanstvo zaposleniku i pružite mu priliku da se ispriča. Pitajte ga kako se osjećaj radeći ovdje i čime se u posljednje vrijeme bavio, pitate ga otvorena i direktna pitanja. Ako zaposlenik nastavi izbjegavati pričati o problemu tada promijenite temu razgovora. Potrudite se uspostaviti odnos sa lažljivim zaposlenikom ako želite da vam se otvori, te izbjegnete bilo kakve optužbe, jer time neće ništa postići.

3. Poduzmite korake

Nakon razgovora i pisanih dokumenata trebate odlučiti što dalje. Ako se radi o ozbiljnom prekršaju politike kompanije ili ako je zaposlenik prekršio zakon, tada trebate djelovati sukladno propisima.

Ako se laganje odnosilo na neke manje stvari stroga rasprava sa izjavom da kompanija ne tolerira tavu vrstu ponašanja je sasvim na mjestu.

Osim navedenog, laži i obmane se mogu javljati i između zaposlenika međusobno. U takvim slučajevima se najčešće radi o bezazlenim lažima i najbolje je pustiti da zaposlenici to sami riješe međusobno.

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo