Psiha

Psiha

Kako bolje razumjeti novi svijet 21. stoljeća?

Barunica dr. prof. Susan Greenfield sa sveučilišta u Oxfordu posebna je gošća međunarodne pedagoške konferencije “Škola za sutra – Od mozga do uma”, koja će se 20. i 21. rujan održati u Zagrebu. Uoči predavanja koje će održati na FER-u, s dr. prof. Greenfield razgovarali smo o temi njezinog predavanja, o tome kako nas je tehnologija promijenila kada je stvaranje svjesnosti u pitanju te o razvoju kreativnosti.

U Zagrebu će se 20. i 21. rujna održati međunarodna
pedagoška konferencija “Škola za sutra – Od
mozga do uma”
koja dovodi neke od najpoznatijih znanstvenika iz područja
edukacije i obrazovanja. Ova konferencija želi potaknuti važan društveni
dijalog o budućnosti obrazovanja,
odgoja i socijalizacije čija zadaća je
transformirati naš mozak u um, svijest, osobnost. Najveća zagonetka obrazovanja
je upravo priprema mladih za budućnost. Više informacija o konferenciji potražite na stranici braintomind.com.

Posebna gošća
konferencije bit će barunica dr. prof. Susan Greenfield sa sveučilišta u
Oxfordu, jedna od najpoznatijih europskih znanstvenica, redovna profesorica na
Odsjeku za farmakologiju Sveučilišta u Oxfordu. Najveći i najintrigantniji dio
svog znanstvenog rada posvetila je upravo istraživanju fiziološke osnove
svjesnosti i formiranju, odnosno razgradnji, identiteta. Ona u svom radu
postavlja pitanja koja škakljaju ljudski um i maštu te svojim radom poziva na
promišljanje o tematici koja je stoljećima bile u sferi filozofije i edukacije.
“Mijenja li se  svijest kao što se mijenja klima. Kakvi će
ljudi nastanjivati zemlju za sto godina? Kako će oni misliti i osijećati? Hoće
li nova tehnologija izmijeniti ne samo način na koji mislimo, nego i ono s čim
mislimo?
“, samo su neka od pitanja koja provlači kroz svoja predavanja te
golica ljudsku maštu prema novim shvaćanjima i razumijevanju svijeta koji nas
okružuje.

Barunica dr. prof. Susan Greenfield posebna je gošća
konferencije “Škola za sutra – Od mozga do uma”

Ova nekonvencionalna znanstvenica
zanimljiva je medijima zbog svog zanimljivog pristupa znanstvenim činjenicama i
istraživanjima koje koristi u svrhu promoviranja smislenijeg i kvalitetnijeg
načina života. Autorica je nekoliko svjetskih uspješnica, uključujući “Ljudi sutrašnjice: Kako 21. stoljeće mijenja
naš način razmišljanja
“, a njezina je knjiga “Priča o mozgu” prevedena i na hrvatski jezik.

1. Što će biti tema vašeg predavanja na
konferenciji u Zagrebu?

Ljudska bića se rađaju sa cjelokupnim brojem
neurona, a ono što nas međusobno razlikuje jesu veze između moždanih stanica
koje se stvaraju nakon rođenja. Posjedujemo jedinstven talent prilagodbe bilo
kakvom okruženju te mogućnost prilagodbe mozga u odnosu prema okolišu i osobnom
iskustvu. Tu sposobnost mozga nazivamo plastičnost. Svaki život je jedinstvena
priča i jedinstvena percepcija svijeta. Fokus predavanja bit će na svijetu 21.
stoljeća koji nudi novu vrstu okoliša te
kako se naš mozak mijenja paralelno sa novim kontekstom u kojem živimo i kako
nam priče mogu pomoći da bolje razumijemo taj novi svijet.

2. Kako nas je konkretno tehnologija
promijenila kada je u pitanju stvaranje svjesnosti?

Ono što se sa sigurnošću
može primjetiti jest kraća koncentracija ili recimo sve veći nedostatak empatije.
Kod ljudi koji često igraju video igrice primjećeno je povećanje  neprijateljskog ponašanja. Povećanje
nesigurnosti primjećeno je kod ljudi koji često stavljaju svoje i prate tuđe
postove na društvenim mrežama. Neki pozitivni aspekti korištenja tehnologija su
koordinacija, brzi pristup informacijama i porast IQ-a. Doduše IQ nije
kreativnost niti mogućnost uvida, kao što informacija nije znanje. Tako možete
imati nekoga sa dinamičnim mozgom koji je dobar u rješavanju specifičnih
problema, no s druge strane ima problema u odnosima sa ljudima ili obavljanju
višestrukih aktivnosti.

3. Tehnologija je dio svakodnevnog
života. Koje savjete biste dali odraslima kada je u pitanju korištenje tehnologije od strane mladih umova?
Imate li savjet koji će pomoći roditeljima prilikom usmjeravanja svoje djece u
korištenju novih tehnologija?

Međunarodna pedagoška konferencija “Škola za sutra-
Od mozga do uma” održat će se 20. i 21. rujna

Ovo je teško pitanje i
ono što bi svatko trebao sebe pitati jest: “Što želim?”, “Što ne želim?” “Što
volim, a što ne?”. Recimo da sam vaša vila koja ispunjava želje i da vas pitam
što želite,  kakav svijet želite ostaviti
svojoj djeci, kakvi ljudi želite da budu, što biste odgovorili? Sve dok ne znamo
odgovore na ovakva pitanja teško je formirati smjer kretanja. Većinu svog
života suočavamo se sa problemima, pokušavamo ih riješiti, emocionalno,
financijski, zdravstveno, poslovno. Pokušavamo ih riješiti najbolje što znamo
no sve dok ne znamo što želimo i ne uobličimo to u konkretne odgovore, teško
možemo reći kakav svijet želimo ostaviti svojoj djeci. Osobno bih željela da
moja djeca budu kreativna, iako to možda nije ono što i drugi žele. Svatko ima
drugačije prioritete. Prvo definirate što želite i onda radite na tome da se to
i ostvari. Tada možete organizirati svoj dom onako kako to odgovara vašoj
viziji boljeg svijeta za vašu djecu, no sve dok nemate jasne odgovore na ova
pitanja teško možete napraviti konkretan pomak.

4. Spominjete kreativnost u razmišljanju
kao iznimno važnu u procesu razvoja svjesnosti? Kako roditelji i učitelji mogu
pomoći djeci da razviju kreativan način razmišljanja?

Postoje tri stupnja u
procesu razvoja kreativnosti. Prva dva su nužna, no nedovoljna. Preispitivanje
dogmi
kroz pitanja poput “Zašto je motor u prednjem dijelu automobila?” je prvi
korak. Pitati sam sebe zašto je nešto opće prihvaćeno, a zatim postavljati
izazovna pitanja je ključno u procesu kreativnog promišljanja. Potrebno je
dogmu dekonstruirati kao što biste recimo sliku cvjeta rastavili do najsitnijih
poteza kistom. Sljedeći korak je uvođenje neobičnih elemenata. Puno ljudi to
radi, a posebice djeca. Ovaj drugi korak se mora nadovezivati na prvi te se
unose elementi koji omogućavaju da nešto vidimo na drugačiji način. Primjerice,
crtež ljubičaste ovce nije dovoljan. Ovaj korak uvođenja novih elementa dovodi
do treće faze, nove konstrukcije, a sve se moraju nadovezivati jedna na drugu
kako bi se dobio onaj ahaa trenutak: “Sada razumijem! i novi načina razmišljanja.

Ordinacija.hr

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo