Hrana i recepti

Hrana i recepti

Bijeli kruh udvostručuje rizik od bolesti srca

Žene čija svakodnevna prehrana sadrži veće količine bijelog kruha, bijele riže, pizzu i slične namirnice krcate jednostavnim ugljikohidratima više su nego dvostruko sklone razvijanju bolesti srca.

S druge strane, isti se zaključak ne može primijeniti i na muškarce, tvrde talijanski istraživači.

Istraživači nagađaju kako je za razliku između spolova odgovoran načina na koji muškarci i žene procesuiraju ugljikohidrate, a oni se razlikuju.

Srcu su štetni ugljikohidrati s visokim glikemijskim indeksom, tj. oni koji se brzo metaboliziraju i uzrokuju skok šećera u krvi. To znači da su namirnice bogate jednostavnim ugljikohidratima, kao što su voće i tjestenina sigurni za naš vitalni organ, tvrde stručnjaci Nacionalnog instituta za istraživanje raka iz Milana.

Talijanski su istraživači analizirali podakte velike studije koja se koncentrirala na prehranu i rizik od raka. Ispitano je 48.000 osoba o njihovoj prehrani, a zabilježena je vrsta ugljikohidrata koju su konzumirali. Naravno, izuzete su osobe s dijabetesom.

Žene koje su jele najveće količine ugljikohidrata bile su izložene dvostruko većem riziku od srčanih bolesti u odnosu na one koje su jele najmanje ugljikohidrata. Kada su istraživači sagledali vrstu ugljikohidrata, taj je rizik bio očitiji. Naime, ustanovili su kako su ispitanice koje su jele hranu s visokim GI bile 2,5 puta sklonije bolestima srca, čak i kada su u obzir uzeti drugi faktori, poput tjelesne aktivnsoti, unosa zasićenih masti, pušenja i sl.

Studija je objavljena u časopisu Archives of Internal Medicine.

Kako se zdravo hraniti? Autorica knjige “The Low GI Diet“, Joanna McMillian Price, savjetuje namirnice s niskim glikemijskim indeksom: “To znači da izbacite rafinirane ugljikohidrate i odaberete minimalno rafinirane žitarice od cjelovitog zrna i škrobasto povrće s niskim indeksom, voće i mahunarke. Ova hrana će vam pomoći održavati razinu energije i raspoloženje tijekom dana, a također smanjuju rizik mnogih kroničnih bolesti, uključujući dijabetes, bolesti srca i određene vrste raka“.

Uz ovakav režim prehrane lakše ćete držati svoj apetit pod kontrolom te tako pospješiti mršavljenje ili olakšati održavanje željene težine. Posegnite za kruhom od cjelovitog zrna, ječmom, quinoom, grahoricama i graškom, niskomasnim mliječnim proizvodima, voće i krumpir.

Glikemijski indeks mjeri se ljestvicom od jedan do 100, ovisno o tome koliko brzo ugljikohidrati utječu na razinu šećera u krvi (primjerice, bijeli kruh ima najviši GI – 100). Namirnice s GI-jem manjim od 55 stvaraju male fluktuacije glukoze i inzulina u krvi pa se smatraju namirnicama s niskim indeksom.

K. Horvat

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo