Malena jabuka: riznica dobrobiti zdravlja

jabuka

Tko bi rekao kako jedna mala jabuka u sebi sadrži toliko hranjivih tvari, nutrijenata i antioksidansa da se može pobrinuti za zdravlje cijelog organizma.

Zbog svih dobrobiti za zdravlje koje posjeduje, jabuka bi mogla konkurirati omega-3 masnim kiselinama ili vitaminu C za prestižno mjesto glavne nutricionističke zvijezde.

Istraživači Sveučilišta Cornell ustanovili su kako fitokemikalije iz jabuka mogu pomoći spriječiti rak dojke, te dodaju kako se isti rezultati mogu primijeniti i na rak pluća, prostate, gušterače i sličnih vrsta raka koji se pojavljuju u probavnom traktu.

Istraživanje njemačkog tima pokazalo je da pektin iz jabuke i polifenolomi iz jabučnog soka pojačavaju biološke mehanizme koji stvaraju antikancerogene sastojke pri procesu fermentacije.

Čelnik istraživanja, doktor Dieter Schrenk, postavio je hipotezu prema kojoj se razina kiseline butirat, koja sprečava rak debelog crijeva, povisuje u prisutnosti pektina i ekstrakata soka od jabuke. Ne samo da je izvrsni nutrijent za epitel debelog crijeva, nego također igra važnu ulogu u zaštiti prirodnih vlakana protiv raka debelog crijeva, bolesti česte u zapadnim zemljama.

S druge strane, znanstvenici UCLA-a su ustanovili kako antioksidans kercetin štiti tijelo od raka pluća kod pušača. "Rezultati su vrlo zanimljivi jer je pušenje glavni faktor rizika za rak pluća. Prirodne kemikalije iz jabuka djeluju tako što umanjuju štetu uzrokovanu pušenjem", tvrdi dr. Zuo-Feng Zhang, jedan od istraživača.

Dobrobiti jabuka za zdravlje sežu i do našeg mozga: laboratorijskim miševima s Alhzeimerovom bolešću, ali i zdravim miševima, poboljšalo se pamćenje nakon što su znanstvenici dodavali sok od jabuke njihovoj vodi za piće. Dvije ili tri čaše soka od jabuke dnevno trebale bi biti dostatne za umanjivanje rizika razvijanja senilnosti pod starije dane, tvrde stručnjaci.

Pektin iz jabuka ima ulogu u snižavanju lošeg kolesterola, a ovo je voće bogato vlaknima – savezniku vitke linije. Vlakna su mješavina celuloze, hemiceluloze, pektina, polisaharida i lignina, a samo jedna jabuka sadrži 20 posto dnevnih potreba organizma za vlaknima.

Prema  podacima Američke udruge za srce, antioksidansi soka od jabuke pomažu spriječiti arterosklerozu, koja može dovesti do srčanog ili moždanog udara.Redovitom konzumacijom jabuka smanjujete rizik razvijanja metaboličkog sindroma koji vodi šećernoj bolesti i srčanim oboljenjima.

Ako se brinete za zdravlje svojih zubi, jabuka je i ovaj put rješenje. Osim što svakim odgrizem jabuke jačamo desni, kiselina pomaže otopiti zubni kamenac – napast koja se može javiti na zubima čak i najmarljivijih četkača.

Nutritivne vrijednosti

Jedna srednje velika jabuka s kožom sadrži: 81 kaloriju, 21 gram ugljikohidrata, četiri grama vlakna, 159 miligrama kalija, osam miligrama vitamina C, 73 IJ vitamina A, te četiri mikrograma folne kiseline.

  • Jabuka je iz porodice ruža
  • svježe jabuke plivaju jer 25 posto njihova volumena čini zrak
  • jabuka je simbol besmrtnosti
  • godišnja potrošnja u Hrvatskoj je 16-17 kg po stanovniku, što je samo polovica preporučene količine
  • najveća ikad ubrana jabuka težila je 1416 grama: ušla je u Guinnessovu knjigu rekorda, a ubrana je u Michiganu.

K. Horvat

 Prati nas na Viber Public Chatu!