Fleksibilnost i mobilnost - koja je razlika i zašto nam je istezanje bitno

vjezbanje, odmor, Shutterstock 252869836

Vrlo vjerojatno ste čuli za pojmove fleksibilnost i mobilnost te možda pomislili kako se radi o istoj stvari.

Iako su vrlo slične, ipak se razlikuju, i to u krucijalnoj stvari koja glasi: fleksibilnost je osobina mišića dok se mobilnost odnosi na određeni zglobni sustav. To u praksi znači da vi možete istezati stražnju ložu i taknuti prste na nogama u pretklonu, ali to vam neće pomoći da vam zglob kuka bude mobilniji odnosno da vi zbog toga možete apsorbirati veću silu pri trčanju/sprintu.

Tijelu treba odmor, ali što se događa s mišićima ako ne treniramo nekoliko tjedana?

Zašto se istezati?

Kada ovako postavimo stvari, onda je jasno da tu ne pričamo o istim stvarima ali jedno jest sigurno, ove dvije motoričke sposobnosti se nadopunjuju te su u određenoj mjeri međusobno zavisne. Konkretno; ukoliko možete napraviti dobro istezanje prsnih mišića, tada stoji pretpostavka da će vam zglob ramena biti mobilniji te da ćete u njemu ostvariti veći opseg pokreta (ROM – Range of Motion).

Naravno, dio u kojemu fleksibilnost predstavlja samo jedan segment, jest onaj u kojemu nije dovoljno da samo vaši prsni mišići budi fleksibilni kako bi vi imali veći opseg pokreta, već tu istu karakteristiku moraju pokazati svi mišići koji okružuju taj zglob (i naravno njihove zglobno/tetivne sveze).

Ako se pitate zašto bi gubili vrijeme na istezanje i povećanje opsega pokreta u odrađenom zglobu; reći ću vam jednostavan odgovor – da bi izbjegli ozljede! Vjerujem kako je to dovoljan razlog da posvetite desetak minuta vašeg treninga na povećanje mobilnosti onih zglobnih sustava koji su (iz raznih razloga) rigidni i time pretpostavljeni za ozljedu.

Brojanje kalorija nema smisla ako ne znate iz kojih namirnica dolaze

Ovdje nije pitanje hoće li se, već kada će se dogoditi ozljeda. Razlog tome jest da vaši mišići mogu trpjeti određene sile (koje djeluju na vaš zglob pod nekim nepovoljnim kutom), ali kada te sile postanu prevelike, dolazi do ozljede – vrlo često tetiva određenih mišića ili do ruptura samoga mišića. Biomehanički gledano, svaki pokret bi se trebao odvijati u (za njega) najpovoljnijem ROMu (opsegu kretnje).

Ukoliko se taj opseg kretanja smanji zbog nedovoljne mobilnosti, sile (težina tereta kojeg želite podići) koje djeluju na mišić pod nepovoljnim kutom stvaraju veliki pritisak na mišić/tetive te je samo pitanje vremena kada te sile postanu tolike da mišić više neće moći kompenzirati nemobilnost te u tom trenutku nastupa ozljeda.

Jačanje muskulature

Gledajući zglobne sustave čovjeka moramo naglasiti da koljena, lumbalni dio leđa i vrat ne bi trebali biti mobilni (zbog specifike funkcije koju obnašaju) već primarno stabilni, što znači da se u tim zglobnim sustavima ne bi trebalo raditi na mobilnosti već jačati okolnu muskulaturu, kako bi oni bili primarno stabilni u svom prirodnim opsegom kretanja.

Ono gdje mi najviše padamo jest mobilnost skočnog zgloba, kukova, torakalne kralješnice te ramenog zgloba. Zbog našeg načina života, ti zglobovi su postali vrlo rigidni a ustvari trebaju biti mobilni kako bi se mi mogli kretati/vježbati bez boli i bojazni od ozljede.

Za kraj vam predlažem da bacite pogled na video u kojem sam prikazao jedan kratki set mobilnosti, svih zglobnih sustava koji trebaju potonje a isti set će vam itekako dobro poslužiti kao priprema za trening tj. kao dio rutine za zagrijavanje prije vježbanja.

Trener savjetuje: "Ne nasjedajte na ove fitness laži ako želite uspjeti!"

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!