Jesenska depresija može se izbjeći! Evo kako

Shutterstock 391111561

Povratak u užurbanu svakodnevicu nakon godišnjih odmora, nove poslovne, akademske i školske obaveze, gužve u prometu, financijska opterećenja pa i kišno i tmurno vrijeme često su značajke jesenskih dana.

Manje naporan tempo koji je vladao ljetnim mjesecima potrebno je pojačati i ubrzati. Često umor koji pri privikavanju na sve navedene aktivnosti obuhvaća i onaj fizički ali i onaj psihički, koji ponekad zna preći u nervozu, nezadovoljstvo pa i indolenciju i loše raspoloženje. Ne dopustite da vas ponese tmurna atmosfera. Preduhitrite ju pojačanim unosom magnezija koji j ključan za smirenje nervoze a pospješuje i miran san.

Simptomi melankolije

Pospanost, loše raspoloženje, samo su neki od simptoma privremene melankolije, koja pogađa veliki broj ljudi kada počnu kišni i kraći jesenski dani te povećanje broja obaveza. Nema razloga za brigu, jer se radi samo o trenutnom neraspoloženju, a ne o kliničkoj depresiji.

Kod kliničke depresije javljaju se trajni i kontinuirani osjećaj bezvrijednosti i bespomoćnosti uz osjećaj krivnje, nemogućnosti uživanja u hobijima, nemogućnosti uživanja u svakodnevnim stvarima, teškoće u obavljanju uobičajenih obaveza. Uz ove tegobe, mogu se pojaviti i tjelesni simptomi: nesanica, nespecifični bolovi, glavobolja. Ako postoje i tjelesni simptomi, uvijek je potrebno isključiti i ostale moguće uzroke. Kod depresivnog raspoloženja u jesen simptomi su slični, ali blaži, javljaju se povremeno. Jedni od uzroka “jesenske melankolije” je promjena načina razmišljanja jer većina ljudi ima negativne asocijacije na temu jeseni. 

Fiziološki uzroci jesenske melankolije mogu biti povezani s manjom količinom dnevnog svjetla što smanjuje količinu serotonina (hormona sreće) u mozgu, a povećava razinu melatonina (hormona koji se brine o ravnoteži dnevnog i noćnog ritma tijela).

Ujedno u jesenskim danima smo izloženo manjoj količini sunčevih zraka nego ljeti koje pospješuju stvaranje vitamina D, a koji pomaže u borbi protiv lošeg raspoloženja. Simptomi privremene jesenske melankolije su loše raspoloženje tijekom dana, gubitak energije, problemi s koncentracijom, umor i problemi sa snom, apatija, napetost, nesposobnost suočavanja sa svakodnevnim stresom. Da li se radi o kliničkoj depresiji ili o samo privremenom depresivnom raspoloženju bitno je konzultirati stručnjaka.

Važnosti redovite fizičke aktivnosti za sve generacije

Vitamini i minerali

Kao pomoć u ublažavanju simptoma “jesenske melankolije” tj. prolaznog depresivnog raspoloženja svakako može pomoći uravnotežen unos vitamina i minerala, te vježbanje i provođenje dovoljno vremena u prirodi.

Uvijek prednost treba dati aktivnostima na otvorenom radi pozitivnog učinka dnevne svjetlosti. Ako možete, vježbajte ili se krećite barem 30 minuta, 3 do 4 puta u tjednu. Što se tiče vitamina preporučava se unos dovoljne količine vitamina C, vitamina B, a od minerala preporuča s unos dovoljne količine magnezija.

Ključni vitamini i minerali za žene u menopauzi

Nedostatak magnezija može dovesti do anksioznosti i proširiti učinke kroničnog stresa, što dovodi do daljnje razdražljivosti, umora i nesanice. Magnezij dokazano doprinosi smanjenju umora i iscrpljenosti. Kod sezonskih promjena raspoloženja od pomoći može biti i fototerapija (light therapy), gdje se osoba izlaže nekoliko minuta na dan određenoj količini svjetla ispred specijalne “lampe”. Liječenje obično počinje u jesen kada su dani kraći, a završava u proljeće. Početak primjene terapije varira u odnosu na pojavu simptoma, uobičajeno kontinuirano tijekom zimskog perioda, a diskontinuirano u vremenu prirodne remisije u proljeće i ljeto.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!