Kako jesti više voća i povrća svaki dan? Evo 5 savjeta nutricionista

Shutterstock 548151340

Pravilna prehrana i redovita tjelesna aktivnost dragocjeni su čuvari zdravlja i dobre forme. U planiranju uravnotežene prehrane važnu ulogu imaju voće i povrće, zbog čega nutricionisti diljem svijeta pokreću razne inicijative s ciljem povećanja dnevne konzumacije upravo tih namirnica.

Preporukom o unosu najmanje pet serviranja, od čega dva serviranja trebaju biti voće, a tri povrće, ideja je približiti široj populaciji koliku količinu je potrebno konzumirati kako bi se zadovoljila dnevna potreba za nutrijentima poput vitamina i minerala, ali i dodatno obogatio jelovnik dijetalnim vlaknima, elektrolitima i antioksidansima.

Kvarenje i čuvanje hrane - evo gdje najčešće griješimo!

Pet serviranja na dan

Gotovo svako voće i povrće ima pozitivno djelovanje na naše zdravlje, no unatoč tome velika većina odraslih, ali i djece često zaborave pojesti svojih pet serviranja na dan. Kako bi djeca usvojila pravilan stav o važnosti svakodnevne konzumacije voća i povrća, a koji su važni za njihov rast i razvoj, veliku ulogu ima edukacija i ustrajnost roditelja. Da je djecu od najranije dobi potrebno educirati o važnosti pravilne i uravnotežene prehrane pokazuju i rezultati istraživanja provedenog na više od 5.000 učenika sedmih razreda iz 111 hrvatskih škola, u sklopu projekta Vrtim Zdravi Film. Riječ je programu edukacije osnovnoškolske djece o pravilnoj prehrani i važnosti tjelesne aktivnosti kojim tvrtka Nestlé nastoji doprinijeti odgoju zdravijih generacija. 

Tako je prije provedene edukacije 54,07% učenika znalo kako tanjur pravilne prehrane treba sadržavati voće, povrće, žitarice, proteine, mlijeko, vodu i masnoće, dok se nakon održane edukacije taj postotak znatno povećao i iznosi 77,74%. Povećao se i broj učenika koji je točno odgovorio kako jedno serviranje voća predstavlja jedna srednja jabuka i to čak njih 54,78%.

5 trikova kako se hraniti zdravo, a povoljno

Previše slatkiša i gaziranih sokova

Ipak, zabrinjavajuće je kako čak 40,78% učenika svakodnevno dva ili više puta konzumira slatkiše, a njih 28,80% pije gazirane sokove jednom ili više puta dnevno. Općenito, rezultati istraživanja pokazali su kako se konzumacija voća i povrća povećala u odnosu na razdoblje prije provedene edukacije.

5 savjeta kako  povećati svakodnevnu konzumaciju voća i povrća:

1. Ako ste ljubitelj slatkog u svoj doručak uključite voće i pri tome birajte žitarice koje sadrže sušeno voće poput grožđica, brusnica, orašida (badema i/ili lješnjaka) ili u svoje žitarice za doručak dodajte šaku miješanog suhog i orašastog voća. Ako više volite za doručak pojesti nešto slano dodajte doručku povrće poput rajčice, mrkve ili salate, koji mogu biti dodatak sendviču.

Čičoka - ukusni gomolji snizuju šećer u krvi, ublažavaju upale i jačaju potenciju

2. Na posao ili u školu uvijek sa sobom ponesite voće koje ne zahtijeva dodatnu pripremu i koje je odmah spremno za konzumaciju kao što su banana, jabuka i/ili kruška. Tako će svaka užina postati bogatija za serviranje voća.

3. Danas su popularni smoothie napici. Smoothie koji sadrži mliječni proizvod u kombinaciji s voćem može biti odličan samostalan obrok, a vrlo često sadrži i više od jednog serviranja voća.

Osim toga, tu su i zeleni lisnati sokovi koji uz voće uključuju i serviranje zelenog lisnatog povrća poput blitve, kelja ili mladog špinata. Postoje praktične posude u kojima ovakav napitak možete ponijeti na posao ili u školu.

Imajte na umu da je 2 dcl svježe cijeđenih i sto posto prirodnih voćnih ili povrtnih sokova ekvivalent jednom serviranju voća ili povrća na dan.

Jela s keljom koja vam jamče pametan tjedan!

4. Uz svako jelo servirajte salatu. To ne treba uvijek biti zelena salata, već u obzir dolaze i salate poput ukiseljene cikle, krastavaca ili pečene paprike, a dobrodošle su i sezonske zimnice poput ajvara i pinđura, koji se, također, ubrajaju u serviranje povrća, a mogu biti odličan dodatak bogatom i „pametnom“ sendviču.

5. Svi ponekad volimo nešto prigristi između obroka i zato je uvijek dobro imati pri ruci zdrave grickalice poput lješnjaka, badema ili oraha odnosno sezonskog orašastog voća. One značajno doprinose unosu omega3 masnih kiselina potrebnih za bolju koncentraciju te uz to imaju snažno protuupalno djelovanje. Gdje god se nalazili uvijek možete grickati ove plodove, smanjiti osjećaj gladi te si osigurati dodatno serviranje voća i „pametan“ obrok tijekom dana. 

Isprobajte doručak od samo 3 sastojka koji liječnica s Harvarda jede svaki dan!

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!