Saznajte sve o pozitivnim i negativnim stranama ketogene dijete

Ketogena dijeta

Ketogena dijeta sastoji se od povećanog udjela masti, adekvatnog unosa proteina te smanjenog unosa ugljikohidrata.

Naime, stanice kao izvor energije koriste glukozu te za funkcioniranje organizma je potrebno je 180 g glukoze na dan, bez utroška energije na tjelesnu aktivnost. U slučaju nedostatnog unosa organizam može sintetizirati oko 130 g glukoze iz laktata (mliječne kiseline), aminokiselina i glicerola metaboličkim putem koji se naziva glukoneogeneza. Razlika između potreba za glukozom i sintetiziranom glukozom putem iznosi 50 g te se smatra da je to minimalna količina koju je potrebno unijeti hranom. Kada se unos ugljikohidrata smanji te organizam ne uspijeva zadovoljiti potrebe za glukozom kako bi proizveo energiju u jetri se počinju sintetizirati ketonska tijela oksidacijom masnih kiselina.

Ketogena dijeta obično se preporučuje djeci kako bi regulirali epizode epileptičkih napada. Međutim, danas je poznato niz popularnih dijeta u kojima je smanjeni udio ugljikohidrata kako bi se organizma doveo u stanje ketoze. Najpoznatije dijete među njima su Atkinsonova, Dukanova, South Beach, LCHF te Paleo dijeta

Prednosti

Zamijećeno je da sljedbenici dijeta s niskim udjelom ugljikohidrata u prvim danim brže izgube na tjelesnoj masi. No, smanjenim unosom ugljikohidrata smanjuje se produkcija inzulina te se iz gušterače luči glukagon koji potiče razgradnju glikogena kako bi se povećala razina glukoze u krvi. Stoga, budući da glikogen na sebe veže vodu, njegovom potrošnjom gubi se i voda što pridonosi početnom gubitku na tjelesnoj masi. U kasnijim faza nije primijećena velika razlika u promjeni na tjelesnoj masi u sljedbenika niskougljikohidratnih dijeta naspram ostalih.

Jedna od prednosti koje se ističu kod niskougljikohidratnih dijeta su njihova lako slijeđenje zbog osjećaja sitosti koji proizlazi od proteinskog sadržaja, ali osobe koje izbace ugljikohidrate iz prehrane se s druge strane osjećaju bezvoljno, nervozno te umorno.

Nedostaci

Smanjenje unosa ugljikohidrata dovodi i do smanjena unosa prehrambenih vlakna. Prehrambena vlakna pogodno djeluju na probavnog sustava te njihov smanjeni unos uzrokuje opstipaciju tj. zatvor.

Dugotrajno provođenje ovakvih dijeta može odvesti do ketoacidoze tj. zakiseljavanja krvi nakupljenim ketonskim tijelima te je povećano opterećenje bubrega i jetre. Primijećeno je da osobe imaju i neugodan zadah te miris tijela po acetonu i mokraći. Prekomjernim unosom proteina povećava se količina amonijaka, nastalog u procesu metabolizma aminokiselina. Kako bi se izlučio višak amonijaka putem urina pojačano je mokrenje što za posljedicu ima gubitak vode, dehidraciju, te mineralnih tvari, posebice natrija, što u konačnici može uzrokovati hipotenziju. Također, primijećena je i pojava bubrežnih kamenaca.

Isto tako, valja istaknuti da unosom veće količine proteina animalnog podrijetla se povećava i unos zasićenih masnih kiselina što povećava opasnosti od hiperlipidemije, povećanja razine masti u krvi, te razvoja srčanožilnih bolesti.

Jedan od nedostatka ketogenih dijeta je izbacivanje mlijeka i mliječnih proizvodi iz prehrane što dovodi do smanjenja unosa kalcija i vitamina D te posljedično do smanjenja koštane mase. Što je s drugim izvorima kalcija? Namirnice poput badem, brokula, mahunarke te sušeno voće sadrže veće količine ugljikohidrata tako da preostaju izvori poput sitne ribe s kostima (npr. sardine), lososa, školjkaša te manje količine zelenog lisnatog povrća.

Primjena ketogene dijete

Iako se ketogena dijeta koristi u medicinske svrhe kao pomoć pri liječenju epilepsije za njeno adekvatno i sigurno provođenje potreban je tim liječnika i nutricionista ili dijetetičara. Zbog izazivanja nepravilnosti u radu metabolizma krovne institucije poput American Dietetic Association i American Heart Association pozivaju na oprez prilikom praćenja dijeta sa smanjenim unosom ugljikohidrata. Ovakve dijete se ne preporučuje adolescentima, osobama starije dobi te dojiljama. Također, njena primjena se ne smatra prikladnom u osoba s dijabetesom tipa II, bolestima srca i krvnih žila, bolestima jetre te bubrežnom insuficijencijom.

Danas je putem medija dostupno niz raznovrsnih informacija o popularnim dijetama, pa tako i o dijetama s niskih udjelom ugljikohidrata, te je potrebno razlučiti koje su informacije kvalitetne. Ako postoje naznake da se tijekom provođenja dijete izrazito smanjuje tjelesna masa, više od 2-4 kg mjesečno, da je kalorijski unos izrazito nizak, da se izbacuje određena skupina namirnica, mijenja omjere nutrijenata te se preporučuje unos dodatak prehrani potrebno je promisliti je li takvo smanjenje na tjelesnoj masi dobro, posebice ako je na veliku uštrb zdravlju.

Sve što morate znati o medicinskoj dijeti + jelovnik za 7 dana

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!