Dobrobiti češnjaka tek se počinju otkrivati

cesnjak-luk-povrce8

Znanstvenici sa Sveučilišta Ohio State osmislili su metodu analize urina i dizajnirali prvi test urina koji usporedno mjeri potencijalne karcinogene procese i s njima povezanu količinu pojedenog češnjaka.

Prema Earlu Harrisonu, jednom od autora studije, testom urina moguće je mjeriti dvije njegove komponente - jednu povezanu s rizikom od nastanka raka i drugu povezana s količinom češnjaka koju smo konzumirali. Pri tome je otkriveno da, što je veća razina markera koji označava koliko smo konzumirali češnjaka, manja je količna markera koji označava rizik od razvitka raka.

ČešnjakZnanstvenici koji su razvili metodu nadaju se kako će u budućnosti ovakva tehnika biti primjenjivana za zaustavljanje razvitka karcinogenih tvari. Radi se o pocesa kojemu najčešće prethodi izloženost nitratima, tvarima koje konzumiramo putem prerađenog mesa, pripravom hrane koja uključuja visoke temperature te putem vode zagađene industrijom ili poljoprivredom.

Oko 20 posto nitrata koje konzumiramo pretvara se u nitrite. Kaskadom daljnjih reakcija stvaraju se tvari koje se nazivaju nitrozamini, od kojih su mnoge povezane s nastankom raka. Iako i povrće sadrži nitrate, ranija su istraživanja pokazala da vitamin C u povrću smanjuje rizik pretvaranja nitrata u toksične komponente.

Istraživanje je započeto u suradnji s malom skupinom dobrovoljaca koji su cijeli tjedan jeli hranu  koja nije sadržavala nitrate niti češnjak. Potom su dobili dozu natrijevog nitrata u obliku koji se ne može pretvoriti u toksičan oblik, no koji može predstavljati marker u urinu, ukoliko postoje potencijalno toksični procesi. Sudionici su zatim dobili kapsule koje su sadržavale različite omjere češnjaka - 1, 3 ili 5 grama svježeg češnjaka ili 3 grama ekstrakta nešto starijeg češnjaka. Odvojena skupina sudionika primila je 500 miligrama vitamina C. Obje su formule primjenjivane sedam dana, a uzorci urina svih sudionika sakupljani su svaki drugi dan tijekom jednog tjedna.

Rezultati su pokazali da su sudionici studije koji su jeli češnjak imali manje koncentracije markera karcinogena od ljudi koji nisu konzumirali češnjak. Iako su razlike bile malene, konzumacija 5 grama češnjaka po danu povezana je s najnižom razinom markera potencijalnih karcinogena. Vitamin C imao je sličan efekt.

LukHarrison navodi i kako mehanizam djelovanja češnjaka još uvijek nije poznat, no provode se opsežna istraživanja na tu temu. Njegov savjet svim ljubiteljima češnjaka glasi: "Jedan češanj češnjaka obično teži između 1 i 5 grama. Ako volite češnjak i hranu koja ga sadrži, slobodno ga jedite koliko želite jer nema indikacija da će vam škoditi. Naprotiv, može Vvm samo donijeti dobrobiti!"

Studija je objavljena u posljednjem izdanju časopisa Analytical Biochemistry.

Izvor: Biologija.com.hr

 Prati nas na Viber Public Chatu!