Hrana i tvari koje pomažu pripremiti kožu za sunce: Ovo je jedini vodič koji vam treba prije ljeta

Dodaci prehrani

Koža je, uz oči, jedini ljudski organ koji je neprestano podvrgnut potencijalnoj šteti uzrokovanoj izloženošću okolišu, stoga bi trebali povesti računa da ih zaštitimo od moguće štete.

Koža je zaštićena od oštećenja iz okoliša pomoću nekoliko mehanizama. Prvo i najvažnije, stanice kože zaštićene su prisutnošću prirodnog antioksidativnog sustava. Ovaj antioksidativni sustav pomaže smanjiti potencijalna oštećenja u tim stanicama neutraliziranjem slobodnih radikala nastalih izlaganjem sunčevoj svjetlosti. Međutim, studije su pokazale da izlaganje sunčevoj svjetlosti može izazvati značajno smanjenje toga antioksidativnog kapaciteta. To je zato što se antioksidansi koji su odmah dostupni za borbu protiv svjetlosti i oštećenja na koži troše u tom zaštitnom procesu.

Kako izgleda obrana kože od sunca kroz hranu? Pomažu dva neodoljiva recepta

ULOGA MELANINA U ZAŠTITI KOŽE

Melanin je prirodni pigment kože. Boja kose, kože i očiju kod ljudi i životinja uglavnom ovisi o vrsti i količini melanina koji imaju. Posebne stanice kože nazvane melanociti stvaraju melanin. Istraživanje je pokazalo da melanin može zaštititi kožu od UV zraka. Povećanje melanina također može pomoći u blokiranju procesa u tijelu koji dovode do malignih promjena kože. Kada ste na suncu, vaše tijelo stvara više melanina koje štiti kožu. Ne postoje studije koje izravno dokazuju načine za povećanje melanina putem hrane. Međutim, mnoge hranjive tvari za koje se misli da pojačavaju melanin mogu poboljšati zdravlje kože općenito i mogu smanjiti vaš ukupni rizik od razvoja bolesti kože i preuranjenog starenja.

ULOGA ANTIOKSIDANASA U ZAŠTITI KOŽE

Antioksidanti su spojevi koji neutraliziraju nestabilne molekule zvane slobodni radikali. Slobodni radikali su normalni nusprodukti metabolizma koji se svakodnevno stvaraju u vašem tijelu. Međutim, stvari poput sunčevog zračenja, zagađenja okoliša, pušenja, upotrebe alkohola i stresa mogu uzrokovati višak slobodnih radikala. To dovodi do oksidacijskog stresa, koji oštećuje zdrave stanice. Kada se broj slobodnih radikala prekomjerno poveća u tijelu, što uzrokuje neravnotežu, dovodi do oštećenja stanica i tkiva, poznatog kao oksidativni stres.

Mikronutrijenti poput flavonoida ili polifenola, koji dolaze iz biljaka koje jedemo, djeluju kao snažni antioksidansi. Oksidativni stres povezan je s kroničnim stanjima poput srčano-žilnih bolesti, maligni bolesti, ali i karcinoma, kao i s preranim starenjem kože i promjenama na koži.

Priprema za izlaganje kože suncu počinje puno prije samog izlaganja suncu. Raznolika prehrana obilata antioksidansima može pomoći zaštiti cijelog organizma od oksidativnog stresa uzrokovanog slobodnim radikalima pa tako i zaštiti sunca od sunčevog zračenja.

Osim što u prehranu možete ubaciti više namirnica bogatih C i E vitaminom, selenom, beta karotenom odnosno A vitaminom i drugim, tu su i korisni ekstrakti biljaka i algi odnosno dodaci prehrani s kombinacijom sastojaka koja može pomoći u adekvatnoj pripremi kože za izlaganju suncu pogotovo ako ste skloni alergijskim reakcijama na sunce. No ipak, prije nego se odlučite uzeti neki od dodataka prehrani na svoju ruku konzultirajte se sa svojim liječnikom kako biste bili sigurno da dodatak za kojeg ste se odlučili neće uzrokovati nuspojave s obzirom na vaše eventualno zdravstveno stanje ili terapiju koju koristite.

Uzimanje navedenih namirnica ili dodataka prehrani ne znači da ne moramo koristiti kreme za sunčanje te se čuvati jakog sunca, a o tome što koliko i kada koristiti od krema za sunčanje ovisno o vašem tipu kože - najbolje je upitati svog liječnika ili dermatologa.

Tvari koje pomažu pripremiti kožu za izlaganje suncu

LUTEIN I ZEAKSANTIN

Lutein i zeaksantin snažni su antioksidanti koji brane vaše tijelo od nestabilnih molekula zvanih slobodni radikali. Tek su posljednjih godina otkriveni blagotvorni učinci luteina i zeaksantina na kožu. Njihovi antioksidativni učinci omogućuju im zaštitu kože od sunčevih ultraljubičastih (UV) zraka. Na temelju najnovijih dokaza prisutnost luteina i zeaksantin u koži važna je za održavanje zdravlja i pravilne funkcije kože. Tamnozeleno povrće, poput kelja, špinata i brokule, fantastični su izvori luteina i zeaksantina. Hrana poput žumanjka, paprike i grožđa također su dobri izvori. Suplementacija luteinom i zeaksantinom također može poboljšati vaš ukupni antioksidativni status, što može pružiti veću zaštitu od stresora. Trenutno ne postoji preporučeni prehrambeni unos luteina i zeaksantina. Štoviše, količina luteina i zeaksantina koje vaše tijelo zahtijeva može ovisiti o količini stresa koje tijelo podnosi. Na primjer, pušačima će možda trebati više luteina i zeaksantina, jer imaju tendenciju da imaju niže razine karotenoida, u usporedbi s nepušačima.

ASTAKSANTIN

Riblje ulje s omega-3 masnim kiselinama nije jedina stvar „iz mora“ koja može poboljšati funkciju u ljudskom tijelu. Astaksantin je karotenoidni pigment koji se javlja u pastrvama, mikroalgama, kvascu, škampima, račićima... Najčešće se nalazi u pacifičkom lososu i ono je što ribi daje ružičastu do crvenu boju. Smatra se da astaksantin ima brojne zdravstvene prednosti. Njegova antioksidativna svojstva glavni su izvor njegovih blagodati. Astaksantin se može koristiti za promicanje zdrave kože. Brojne su studije pokazale da astaksantin može pomoći u zaglađivanju bora, smanjenju staračkih pjega i održavanju vlažnosti kože. Astaksantin se često koristi kao jedno od rješenja za pomoć kao zaštita od sunca. UV-zračenje kojem smo izloženi prilikom sunčanja, dugoročno može uzrokovati ubrzano starenje kože, pojavu bora, hiperpigmentaciju, ali i zloćudne promjene na koži. Astakstantin i njegov preventivan učinak može pomoći u sprječavanju ubrzanog starenja kože.

U odnosu na beta karoten smatra se značajno boljim u smislu zaštite kože od sunčevih zraka.

ULJE SJEMENKI BORAŽINE

Ulje boražine ekstrakt je napravljen od sjemena biljke Borago officinalis. Ulje boražine potiče aktivnost stanica kože i potiče regeneraciju kože. Sadrži visoku razinu gamalinoleinske kiseline (GLA), što ga čini korisnim kod svih poremećaja kože, posebno alergije, dermatitis, inflamacija i iritacija. Boražina lako prodire u kožu i pogoduje svim vrstama kože, posebno suhoj i koži sklonoj borama. Ulje boražine cijenjeno je, između ostalog, upravo zbog visokog sadržaja gama linolne kiseline (GLA). Smatra se da ova masna kiselina može pomoći u smanjenju upale povezane s mnogim bolestima. GLA djeluje pomažući u smanjenju upala zahvaljujući protuupalnim prostaglandinima. U slučajevima dodatni unos GLA omogućava ponovno uspostavljanje njegove ravnoteže te tako sprječavaju se upalni procesi u organizmu. Pretjerani unos GLA može kod nekih osoba izazvati i neželjene učinke kao što su: glavobolja, bolovi u trbuhu, mučnina i rijetka stolica. Kod primjene valja također voditi računa o mogućim interakcijama s drugim lijekovima.

VITAMIN C

Izloženost prekomjernom UV zračenju inducira oksidativni stres što može imati negativne posljedice na organizam, uključujući i kožu. Pretjerana izloženost UV zračenju povezana je s fotostarenjem i mogućim promjenama na koži. UV zračenje pokreće proizvodnju proupalnih citokina, što rezultira razgradnjom kolagena i elastina u koži, uzrokujući starenje kože koje karakteriziraju duboke bore, grube teksture i pigmentacija.

Sukladno tome, vitamin C je moćan antioksidans za koji je dokazano da umanjuje oštećenja kože posredovana UV zračenjem. Vitamin C značajno suzbija proizvodnju slobodnih radikala izazvanu UV svjetlom, štiteći stanice od oksidacijskog stresa te ograničavajući štetu nastalu izlaganjem ultraljubičastom (UV) svjetlu. Proteini za transport vitamina C povećani su u keratinocitima kao odgovor na UV svjetlost, što upućuje na povećanu potrebu za unosom vitamina C radi odgovarajuće zaštite.

Vitamin C potreban je za zdravu sluznicu. To također može imati određeni utjecaj na proizvodnju melanina i zaštitu kože. No ipak, zasad ne postoje studije koje dokazuju da vitamin C povećava proizvodnju melanina.

Jedenje hrane bogate vitaminom C poput citrusa, bobičastog voća i lisnatog zelenog povrća može optimizirati proizvodnju melanina. Uzimanje dodatka vitamina C može također pomoći.

VITAMIN E

Vitamin E je vitamin topiv u mastima i snažan antioksidans, neophodan hranjiv sastojak s protuupalnim svojstvima. Vitamin E pomaže u podršci imunološkom sustavu, radu stanica i zdravlju kože. Budući da se razina vitamina E može smanjiti čak i nakon izlaganja jednoj dozi UV zračenja, on je osjetljivi stvaratelj oksidativnog stresa u ljudskoj koži.

Vitamin E značajno suzbija razgradnju kolagena. Zanimljivo je da je primjena vitamina C s E vitaminom pokazala sinergijski zaštitni učinak prema UV zračenju, u usporedbi s bilo kojim vitaminom sam. Uz antioksidativna svojstva, vitamin E mogao bi smanjiti značajke upale kože; tj. slabljenje proizvodnje proupalnih čimbenika, što sugerira upotrebu vitamina E kao protuupalnog sredstva u koži. UV svjetlost i izlaganje suncu smanjuju razinu vitamina E u koži. Razina vitamina E također se smanjuje s godinama. Međutim, vitamin E dostupan je u mnogim namirnicama, u obliku dodataka i kao sastojak u lokalnim proizvodima.

SELEN

Selen (Se) je mineral u tragovima za koji je u posljednje vrijeme naglo zanimanje zbog pokazanih protuupalnih svojstava kod ljudi. Antioksidansi poput selena pomažu u smanjenju oksidacijskog stresa održavanjem broja slobodnih radikala pod kontrolom. Djeluju neutralizirajući višak slobodnih radikala i štiteći stanice od oštećenja uzrokovanih oksidativnim stresom.

Na kraju, selen štiti kožu od oksidativnog stresa izazvanog UV zračenjem stimulirajući aktivnosti o selenu ovisnih antioksidativnih enzima.

BETA KAROTEN

Beta karoten je biljni pigment koji crvenom, narančastom i žutom povrću daje živopisnu boju. Beta karoten se smatra provitaminom A, što znači da ga tijelo može pretvoriti u vitamin A. Uz to, beta karoten ima snažna antioksidativna svojstva. Ime mu je izvedeno iz latinske riječi za mrkvu.

Osim što služi kao prehrambeni izvor provitamina A, beta karoten djeluje i kao antioksidans te može pomoći u poboljšanju zdravlja vaše kože. Opet, to je vjerojatno zbog njegovih antioksidativnih učinaka. Konzumacija namirnica bogatih beta karotenom smatra se da može pomoći obrani kože od UV zračenja i pomaže u održavanju zdravlja i izgleda kože.

S obzirom na to da se bioraspoloživost ovog pigmenta povećava kuhanjem namirnica u kojima se nalazi, kao i dodatak masnoća, preporučuje se da namirnice kratko prokuhate ili ih pokapate maslinovim uljem prije konzumacije kako biste iskoristili maksimalno od istih. Studije su pokazale da beta karoten iz suplemenata može povećati rizik od raka pluća kod pušača stoga se pušačima ne savjetuje uzimati suplemente s beta karotenom, dok beta karoten iz prirodnih namirnica ne pokazuje takav učinak.

Beta karoten nalazimo u ovim namirnicama:

Batat, mrkva, marelice, butternut tikva, dinja, špinat, brokula, paprike...

EKSTRAKT CRVENE ALGE PORPHYRE UMBILICALIS

Porphyra je lisnata alga crvene boje. Njen ekstrakt dokazano povećava otpornost na slobodne radikale te smanjuje lezije DNA izazvane UV-om.

P. umbilicalis, bogat izvor polifenola, ima širok spektar bioloških aktivnosti, uključujući protuupalno, imuno-modulacijsko, antioksidativno... Polifenoli pokazuju blagotvoran utjecaj na starenje kože i dermalne bolesti. Kombinacija vitamina A, C i E s prirodnim ekstraktima dobivenim iz P. umbilicalis može pokazati značajne učinke u zaštiti kože od UV zračenja, sprječavajući oštećenja i upale DNA, a može djelovati i na obnavljanje stanica.

Dobri prirodni izvori hrane selena uključuju:

  • Orašasti plodovi, poput brazilskih oraha i oraha
  • Mnoge slatkovodne i slane ribe, poput tune, bakalara, haringe
  • Govedina i perad
  • Žitarice
  • Cjelovita hrana najbolji je izvor selena.

Vitamin E može se naći u mnogim namirnicama, uključujući:

  • određenu komercijalno prerađenu hranu, poput žitarica, sokova i margarina
  • masne ribe i plodovi mora
  • brokula, špinat i ostalo zeleno povrće
  • orašastih plodova i sjemenki, poput sjemenki suncokreta i lješnjaka
  • biljna ulja, uključujući ulje suncokreta, pšeničnih klica i ulja šafranike

Prehrana bolja od trbušnjaka: Nevjerojatno koliko malo morate izbaciti da bi dnevno unijeli čak 500 kalorija manje!

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!