Omega-3 masne kiseline, beta-glukani, probiotici... Dodaci prehrani ključni za zdravlje

Shutterstock 283178309

Nerijetko možemo čuti da je današnja hrana siromašnija vitaminima i mineralima nego ona naših baka i djedova.

Promijenio se i stil života pa nije samo kvaliteta hrane ono što nas ugrožava; prije svega sami sebi štetimo prehrambenim i drugim navikama. Stoga ne čudi što deficit nutrijenata mnogi žele nadoknaditi – dodacima prehrani. Koje suplemente uzimaju stručnjaci kojima poklanjamo povjerenje kad je riječ o uravnoteženoj prehrani?

Koje dodatke prehrani uzimaju nutricionisti? Evo njihovih odgovora

Evo odgovora Nenada Bratkovića, magistra nutricionizma, sveučilišnog magistra fitofarmacije i dijetoterapije.

Uzimate li dodatke prehrani, koje i zašto?

Godinama uzimam dodatke prehrani, ali ciljano i preventivno, katkad intervencijski. Prije svega biram omega-3 masne kiseline u obliku pročišćenog ribljeg ulja, i to u malo većoj dozi. Uzimam i probiotike u obliku liofiliziranih bakterija, ciljanih sojeva, koji dopunjuju moju prehranu, za koju nastojim da bude prebiotička i probiotička.

Kao rekreativni sportaš uzimam i izolat proteina sirutke nakon treninga, a povremeno i specifičnu formulaciju magnezija. Volim istraživati i kontinuirano učiti, posebno me zanima fitoterapija pa sam otkrio ulje čajevca koje povremeno uzmam.

Tijekom zimskog razdoblja kelirani cink i beta-glukani odlični su preparati kojima preveniran zimske bolesti. Također, kada su zime duge i bez dovoljno sunca, posežem za vitaminom D3.

Koji su prema vašem mišljenju ključni dodaci prehrani s obzirom na dob?

Smatram da su u ranoj dječjoj dobi vrlo važni vitamin D3, DHA iz omega-3 masnih kiselina te ciljani probiotički sojevi. I u kasnijoj dječjoj dobi naglašavam važnost tih mikronutrijenata, s time da se treba voditi računa i o statusu ostalih mikronutrijenata kao što su željezo, kalcij i cink (koje primarno dobivamo prehranom, a tek po potrebi i suplementacijom). Naime, kod djece nikada ne posežemo za suplementacijom prije nego što se uvjerimo da se (mikro)nutritivni status može poboljšati optimizacijom prehrane. Ako stručnjak zaključi da postoji potreba za suplementacijom, može se intervenirati kod djece koja imaju slabiji imunitet i apetit ili kod djece sportaša.

Ovi simptomi otkrivaju nedostatak željeza u organizmu

U odrasloj dobi važno je uzeti u obzir potrebe (indikacije), zdravstveni status i tjelesnu aktivnost. Primjerice, folati su važni za žene u reproduktivnoj dobi, ali i kao prevencija nastanka kardiovaskularnih tegoba kod oba spola. S obzirom na to da većina ljudi ne konzumira dovoljno povrća i voća, status polifenola i karotenoida u pravilu se ne zadovoljava prehranom. U praksi sam primijetio da je zdravlje probavnog sustava vrlo ugroženo pa u svakom životnom razdoblju korisni mogu biti probavni enzimi, kao i probiotičke liofilizirane ciljane kulture.

Koji su dodaci prehrani posebno važni za žene, a koji za muškarce te što biste preporučili osobama starije dobi?

Ovisno o dobi žene, to su kalcij, željezo, folati, vitamin D3, svakako i omega-3. Za muškarce je važan cink (osobito za zdravlje prostate, libido i sintezu muškog spolnog hormona), vitamin E, koenzim Q10, omega-3 masne kiseline koje djeluju protuupalno i kardioprotektivno. Za muškarce koji se aktivno bave sportom dokazano korisni mogu biti kreatin i proteinski suplementi (ne i aminokiselina BCAA ili branch chain amino acids). U starijoj dobi važan je dovoljan unos proteina i kalcija, kao i vitamina B12 čije su potrebe značajne, a apsorpcija i dostupnost u organizmu smanjene. Moguće su dopune i ostalih vitamina B skupine, a koristan može biti i magnezij.

Često čujemo da je kvaliteta hrane vrlo upitna zbog zagađenja iz okoliša i sl. te da se iz hrane ne mogu osigurati potrebni minerali i vitamini. Što mislite o tome?

Smatram da ključna premisa za uzimanje dodataka prehrani nije zagađenje okoliša, nego prazna, nutrijentima siromašna prehrana nastala kao posljedica brzog tempa života, needuciranosti o prehrani, subjektivnog doživljaja prehrane i uvjerenja da su nutritivni parametri ispunjeni. Uvijek treba inzistirati na promjeni (optimizaciji) prehrane. Kvalitetni i provjereni dodaci prehrani služe kao dopuna i ne mogu zamijeniti zdravu prehranu.

Šećer od breze, ghee maslac, moringa...10 novih trendova u prehrani

D. P./magazin Ordinacija.hr

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!