Boluje li vaš partner od anksioznosti, ovih 10 stvari morate znati

anksioznost, tjeskoba, partneri

Jednom kada shvatite na koji način anksioznost oblikuje misli, osjećaje i ponašanje vašeg partnera lakše ćete usvojiti mehanizme za smirivanje napetih situacija, a vi ćete napokon biti u stanju kao par raditi na rješavanju nastalih problema.

"Anksioznost ne živi u vakuumu", naglašava psihologinja i autorica Carolyn Daitch, direktorica Centra za liječenje anksioznih poremećaja u Farmington Hillsu u Michiganu.

"Čak i u najharmoničnijim odnosima, ako jedan partner boluje od anksioznosti, to stvarno može opteretiti odnos i umanjiti povjerenje i intimnost, a može biti i frustrirajuće ako nijedan parter ne zadovoljava svoje potrebe u vezi."

Liječenje anksioznosti kao isključivo „njenog“ ili „njegovog“ problema može ugušiti vaš odnos ukoliko dopustite problemima da eskaliraju.

1. Izgubljeni u prijevodu

Ako vam se čini da vaš parter u zadnje vrijeme „govori kineski“ niste daleko od istine. To je zato što iz vas progovara „zdrav razum“, a iz njega „emocije“. Nije ni čudo da je došlo do šuma u kominikacijskom kanalu. „To je kao da ste izgubljeni u prijevodu“, tvrdi dr. Daitch.

2. Vaš partner izbjegava određena mjesta i situacije

Ukoliko je odlazak u trgovinu namirnicama okidač za napad anksioznosti vaš će partner izbjegavati ovu aktivnost i prebaciti je na vas.  Nakon nekog vremena vi ćete mu vjerojatno zamjeriti takvo ponašanje. I vaš napeti partner teško će popustiti, zato jer popuštanje uključuje stvari koje njemu izazivaju napetost.

Strah, tjeskoba, tuga, ljutnja... Kada je vrijeme za psihološku pomoć?

3. „Umoran sam“ drugim riječima znači „Bojim se“

Ukoliko je vaša voljena osoba uvijek previše umorna za izlazak, to je vjerojatno izgovor da se ne bi morala suočiti sa stvarima koje joj stvaraju nelagodu. Osobe sa socijalnom fobijom brinu se da će u društvu „učiniti nešto sramotno“. Da bi izbjegle situacije u kojima će "ispasti glupe", one će ih naprosto preskočiti.

Socijalna fobija može uništiti najbolje godine života

4. Anksioznost ima fizičku komponentu

Mnogi ljudi osjećaju svoju tjeskobu u trbuhu, prsima ili vratnoj kralježnici. Napadi panike mogu biti posebno zastrašujući jer fizički osjećaji ponekad izgledaju kao srčani udar, ali ti su simptomi kratkotrajni. Ako znate da vaš partner nije u stvarnoj opasnosti, dajte mu prostora da prizna misli koje su izazvale tjeskobu i vremena da duboko udahne.

5. Vidite samo vrh ledenog brijega

Jeste li se ikad zapitali razumijete li doista što prolazi vaš anksiozni partner? Neki ljudi jednostavno ne otkrivaju u detalje sve što proživljavaju, sve zastrašujuće dijelove i svu svoju tjeskobu čak ni onima koji su im najbliži. Oni su zarobljeni u svom svijetu tjeskobe i teških misli.

6. Ostanite smireni

Kada vam je partner pod stresom, zadnje što trebate činiti jest da se i vi zbog toga uzrujate. Ostanete li mirni i suosjećajni puno je veća vjerojatnost da ćete spriječiti da ovaj neugodan trenutak eskalira u nešto više.

Tjeskoba, što je to?

7. Pronađite način da se povežete

Razmislite o vremenu kada ste vi bili uznemireni zbog nečega – vašeg straha od visine ili traumatskog događaja iz prošlosti. Zatim taj događaj pomnožite s deset. Tako se osjeća vaš partner s tjeskobom. Suočavanje s vlastitim iskustvom može vam pomoći u razumijevanju partnera.

Doživjeli ste napad panike? Psiholog savjetuje kako reagirati

8. U redu je pružiti uvažavanje i podršku

Vaš partner se možda stidi svoje anksioznosti. Posve je u redu dati mu do znanja da vi znate kako se osjeća. Ukoliko se boji ponovo sjesti u automobil i voziti ga nakon nedavne nezgode dat ćete mu do znanja da ga posve razumijete. Međutim, vi istovremeno imate potpuno povjerenje u njega jer znate da je puno jači nego što misli da jest. Podrška, ali ne i sputavanje pravi je put – u konačnici vi želite da vaš parter ponovo sjedne za volan.

9. Vaš će partner možda trebati stručnu pomoć

Svatko u životu ima trenutke kad ga obuzmu crne misli, ali ako nam osjećaj tjeskobe uništava kvalitetu života i međuljuske odnose, vrijeme je da pokucamo stručnjaku na vrata. Moguće je da je u pitanju anksiozni poremećaj.  

Anksioznost je izlječiva, a u liječenju itekako pomažu kognitivni i bihevioralni terapeuti.

10. Ponekad jednostavno treba presjeći

Kada primijetite da se vaš partner ponovo zapliće u klupko tjeskobe nježno mu recite: „Neću biti taj koji hrani tvoju tjeskobu i to ne zato što me baš briga, nego zato što mi je stalo do tebe i naše veze.“

Muči li vas anksioznost?

M. R. S.

Foto: Shutterstock

 

 

 

 

 

 

 

 

 Prati nas na Viber Public Chatu!