Ponovo na poslu: Kako se sad opet prilagoditi na povratak u ured i među ljude?

Ured, kolege, posao

Provedena istraživanja pokazala su kako je pandemija koronavirusa s kojom smo se susreli ostavila različite posljedice na mentalno zdravlje ljudi: strah vezan uz vlastito i zdravlje bližnjih, zabrinutost oko budućnosti vezano uz posao, anksioznost zbog brojnih dezinformacija koje se u današnje doba digitalne razvijenosti šire brže nego prije, osjećaj sputanosti, neizvjesnosti…

I sama činjenica fizičke distance od drugih ljudi bila je otežavajući faktor budući da u teškim trenucima ljudima treba podrška drugih ljudi. U ovom slučaju druženja, zagrljaji i sve ono što bi nekada u stresnim situacijama nekome pomoglo trebalo je izbjegavati.

Prednosti rada od kuće

Velikom broju zaposlenih ljudi život se doslovno „preko noći“ promijenio: svi koji su imali opciju rada od kuće dotadašnji rad iz ureda zamijenili su za kućno izdanje. I to je za neke ljude bilo prilično stresno jer nisu svi mogli organizirati taj rad da se odvija neometano i u optimalnim uvjetima: rad od kuće uz djecu, supružnika koji također radi od doma, nedostatak prostora, nemogućnost fizičkog odmaka od posla/kuće… I opet neizvjesnost.

Ljudi koji su uspjeli sagledati pozitivne strane rada od kuće zapravo su zadržali potrebnu stabilnost i lakše se prilagodili novim uvjetima. Ovo nije stavljanje „ružičastih naočala“ i ignoriranje problema i izazova, već jednostavno sagledavanje situacije iz pozitivnije perspektive. U trenutku kada nešto ne možemo promijeniti, jedino što možemo jest izvući ono najbolje iz konkretne situacije. U kontekstu rada od kuće (pa čak i onog gdje kućni ured nije jedna lijepa zasebna prostorija u kojoj osoba ima mir, prikladan radni stol, stolicu i sve ono što joj je dostupno u uredu), prednost je svakako ušteda vremena. Mnogi ljudi gube i po više od dva sata dnevno na putovanje na/s posla i u ovoj situaciji ta dva sata su itekako vrijedna. Čak i ako vam je do posla trebalo 10 minuta, opet je to ukupno 20 minuta dnevno koje se moglo provesti u prvoj jutarnjoj kavi/spavajući… Nadalje, ako uzmemo u obzir da tijekom rada od kuće nije važno kakve cipele i odjeću nosite jer vas i tako nitko ne vidi (osim već spomenute obitelji), činjenica je da se na taj način može uštedjeti i prilična svota koju bi u drugačijim okolnostima potrošili na novu obuću i odjeću.

Jeste li perfekcionist? Ako želite da sve bude savršeno odrađeno, ne znači da ste savršeni

Možda zvuči banalno, no sigurna sam da ta svota može podebljati kućni budžet čak i ako niste rastrošni. 15 minuta sna tijekom radnog vremena? Kad radite od kuće, i to je moguće. Kuhani, domaći ručak? Nalazi se u drugoj prostoriji i nije potrebno ići do obližnjeg dućana i jesti ono što vam se zapravo uopće ne sviđa.

U većini situacija možemo pronaći prednosti, no pitanje je kako ćemo usmjeriti svoj fokus. Ako ćemo pod povećalo staviti sve negativno što nam je pandemija donijela, tada nam sve ove stvari neće ni pasti na pamet. No to ne znači da ne postoje, već da nam jednostavno nisu u fokusu.

Povratak „na staro“

Nakon što je prošao najneizvjesniji period pandemije, dio tvrtki rad je odmah vratio natrag u urede, dio je trajno prebacio u kućno izdanje, dio njih radnicima nudi kombinaciju ureda i kuće, a dio tek planira povratak „na staro“.

Mnogi ljudi strahuju od povratka na staro bilo zbog toga što strahuju za svoje zdravlje, jer im možda više odgovara kućna atmosfera gdje se ne moraju susretati s velikim brojem ljudi, jer se lakše organiziraju kada su sami, jer… Svatko ima svoje razloge zbog kojih se može osjećati anksiozno zbog povratka u ured. Ovisno o razlogu koji osobu brine, postoji način kako si pomoći.

Ako vas brine da ćete se zaraziti, bilo na putu do posla ili u tvrtki, poduzmite sve što možete da se osjećate sigurno. Ako ste putovali javnim prijevozom u kojemu je velika gužva, razmislite imate li druge opcije: putovanje biciklom, s kolegom koji živi blizu, fleksibilno radno vrijeme koje ne zahtijeva putovanje u vrijeme najveće gužve…

Držite fizičku distancu, nosite masku, održavajte higijenu ruku, ne koristite tuđi pribor… Provjerite sa stručnjacima, ali i s poslodavcem što sve možete poduzeti da se zaštitite. To sve može pomoći da se i vaša briga zbog zdravlja smanji.

Ako vam je više odgovarala kućna atmosfera zbog mira koji ste imali i činjenice da niste morali susretati veliki broj ljudi, pobrinite se da i dalje u danu nađete svojih pet minuta i mir da možete biti sami sa sobom. Kada vam na poslu bude dosta svega i poželite se povući, sjetite se da vaše vrijeme čeka. Ako je moguće, tih pet minuta možda možete uzeti i na poslu gdje ćete u mislima otploviti ne neko mirno mjesto gdje nema nikoga.

Ako vas muči organizacija koja je funkcionirala dobro dok ste bili sami u kućnoj atmosferi, razmislite što možete učiniti da tu organizaciju pretočite i u ured. Možda trebate postaviti granice kolegi? Prilagoditi vrijeme pauze? Drugačije organizirati zadatke? Ako znate što ne funkcionira i što je bilo drugačije kod kuće, usmjerite se na to kako iskoristiti te informacije. To je svima u interesu – kako vama tako i vašem poslodavcu.

Vrlina ili mana: Što znači kad vam kažu da ste jako osjetljivi?

Prva pomoć kod povratka na posao

Iako recepta za lakše nošenje sa svime što vas je snašlo i što vas tijekom povratka na posao čeka nema, važno je da zapamtite sljedeće stvari:

Dajte si vrijeme za prilagodbu

Nemojte se uspoređivati s drugima niti se osjećati krivo ako niste u skupini onih koji su jedva dočekali povratak „na staro“.

Pobrinite se za sebe

Naše tijelo nam često vrlo jasno poručuje što mu treba, no mi smo to skloni ignorirati. Slušajte tijelo. Ako vam je situacija na poslu preplavljujuća, osigurajte si mir čim možete. Ako vam treba da se ispušete, uputite se u teretanu/šetnju/vožnju biciklom…

Potražite podršku bliskih ljudi

Fizička distanca nije isto što i socijalna: odnose s drugima i dalje je važno održavati jer nam upravo bliski ljudi i ventiliranje situacija kroz koje prolazimo pomažu da se lakše nosimo s njima. Razgovor itekako može pomoći iako možda ništa nećete promijeniti – ponekad sama verbalizacija pomogne da se stvari razjasne i/ili otpuste.

Potražite pomoć

Ako imate osjećaj da vam ništa ne pomaže i da se iz dana u dan osjećate sve gore ili isto, potražite pomoć stručnjaka. Baš kao što ne biste ignorirali zubobolju koja ne prolazi ili postaje intenzivnija, isto trebate reagirati i kada je vaše mentalno zdravlje u pitanju.

Životni put određen je već u djetinjstvu - kroz postupke i ponašanja roditelja

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!