Tef – žitarica sitnog zrna, ali velike moći kada su u pitanju nutrijenti

tef

Tef je zrno bogato esencijalnim aminokiselina, kalcija i ostalih nutrijenata.

Ako se pitate zašto biste ju trebali uvrstiti u prehranu, donosimo odogovor.

Ako nikada niste čuli za ovo biljku, niste sami jer je ova namirnica bez glutena zabranjena za izvoz 2006. godine od Etiopske vlade jer su se zbog popularnosti namirnice zabrinuli kako će doći do njenog nedostatka. No kako je zabrana prestala prije 6 godina, opet se vraća na police trgovina diljem svijeta. Radi se o sitnom sjemenu koje može podsjećati na druge sjemenke. Osim što je puna nutrijenata, može jako dugo stajati u smočnici, što je velika prednost.

Puno je razloga zašto biste ju trebali jesti, a kako biste ih otkrili, nastavite čitati.

Koje vrste postoje?

Zanimljiv je podatak da postoji oko 4000 vrsti ovog sjemena, no kako je je jako sitno, 150 sjemenki tefa je ekvivalent jednom zrnu pšenice.

Zrno bez glutena

Celijakija je autoimuna bolest u kojoj tijelo reagira na gluten koji se nalazi u raznim žitaricama. Stanje oštećuje tanko crijevo, uzrokuje nadutost, proljev, umor pa čak i anemiju. Radi se i o osobama kojima može nedostajati nutrijenata u organizmu jer moraju potpuno ukloniti iz prehrane određene namirnice. Kako je ova namirnica prirodno bez glutena, odličan je odabir za sve osobe s celijakijom.

Princeza Diana je odbijala crveno meso, a kraljica vječno kasni na objede – tajne kraljevske obitelji otkriva bivši šef kuhinje

Dobar izvor aminokiselina

Aminokiseline su neophodne za rad organizma. Postoji oko 2o vrsta aminokiselina, a 9 se smatra esencijalnim, što znači da ih morate dobiti iz hrane jer ih organizam ne proizvodi.
„Za razliku od pšenice, tef je pun proteina i ima odličnu kompoziciju aminokiselina, te ih pruža čak 8 esencijalnih“, pojasnila je Danielle Gaffen, nutricionist.

Sadrži otporni škrob

Radi se o škrobu koji se ne probavlja u tankom crijevu nego prolazi do debelog, kada se razgrađuju vlakna i fermentiraju. Vlakna hrane dobre bakterije u crijevima i pojačavaju produkciju lančanih masnih kiselina. Ovakva prehrana će stabilizirati šećer u krvi i spriječiti bolesti gastroenterološkog sustava.

Imate samo tunu u konzervi i malo vremena? Dovoljno za pripremu božanstvenog i jednostavnog obroka

Pomaže u kontroli šećera u krvi

Hrana se prema glikemijskom udjelu mjeri tako da se prati koliko jako utječe na povišenje šećera u krvi. Namirnice s niskim glikemijskim udjelom otpuštaju glukozu u jednom sporom ritmu i tako ne uzrokuju brzi porast šećera u krvi. Tef ima relativno nizak glikemijski indeks.

Sadrži kalcij

Nužan je za pravilan rad živčanog i mišićnog sustava, regulira srčani ritam, krvni tlak i zgrušavanje krvi, važan je za hormonsku ravnotežu, a uravnotežuje i želučanu kiselinu. Kalcij pomaže protiv alergija jer u organizmu sprečava prekomjerno stvaranje histamina, tvari koja potiče alergijske reakcije. Blagotvoran je i za probavu, a neka istraživanja pokazala su da štiti od raka crijeva.

Kalcij se ne može proizvesti u tijelu pa ga zato moramo uzimati hranom. Iako je široko zastupljen u namirnicama, u današnje vrijeme mnogima nedostaje kalcija zbog “moderne” prehrane. Apsorpciju kalcija otežava masna hrana, a natrij (sol), kofein i fosfati iz gaziranih pića povećavaju izlučivanje kalcija iz organizma.

Tef je odličan izbor kada trebamo unijeti više kalcija u prehranu jer samo jedna šalica sadrži oko 123 miligrama. Zanimljivo je i da ima više kalcija od drugih žitarica i to do 5 puta.

A. A.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!